Vovve.net

tisdag 6 mars 2012

Polen, kommande deklaration och lite till

Helgen i Polen - avklarad.

Nästa helg blir det jobb bägge dagarna (tyvärr inte med hund denna gång). Helgen efter dags för första hjälpen-kurs med Ylva Trygger på Canis Academy. Tiden går fort. Det värsta är att jag fortfarande har mitt årsbokslut att göra klart och det håller mig vaken på nätterna... Snart deklarationsdags... tänk om jag gör nåt fel?

Ja ja, igår gick jag åtminstone genom avdragslexikon på Skatteverkets sida och kom fram till att jag inte kan göra avdrag för arbetskläderna oavsett hur ofta och hur mycket de slits (roligt, vad?). Inte heller för min olycksfallsförsäkring, trots att jag knappt skulle kunna överleva om jag blev skadat och inte haft den - och risken för skador är faktiskt mycket stor när man jobbar med hund och är ständigt i rörelse (har redan upplevt en olycka men då sket jag i försäkringen och gick till jobbet istället för att det var viktigare att få kundernas förtroende under deras första månad hos mig).

Hur som helst, skulle skriva mer om resan. Vill verkligen inte flyga med Wizzair igen... Trångt, otrevligt och faktiskt inte så billigt med tanke på hur mycket man behöver betala extra för varenda minsta sak man bokar. Men jag hade inget bagage att checka in denna gång därför tog jag bolagets flyg och inte LOT eller SAS.

Sen det som slog mig när jag redan var i landet var hur utbrett användning av stackelhalsband fortfarande är... Och då menar jag inte alls i retningssyfte utom vid vanligt koppelgående för att motverka att hunden drar... Vidrigt!
Måste erkänna att jag själv använde stackel en gång i tiden. Ja, när jag var 13, inte visste bättre och ingen vuxen kunde berätta för mig att det var fel och djurbutiken sålde den utan någon fråga om något överhuvudtaget. Tog då hand om en ung husky blandning som jag delägde med min mormor.
Ofta har jag dock använt halsbandet med taggarna utåt (ifall någon annan hund anföll, tänkte jag) och då fungerar det som ett vanligt halvstryp.
Tyvärr var det inte den sortens användning som jag märkte i bl.a. Warszawa när jag väntade på mitt flyg.

Just det! Kunde också beakta en arbetshund i tullen en stund - medans vovven hade ledigt. Så lugn och cool var han trots alla människor runt. Kollat bara på föraren och i övrigt sett mycket avslappnat ut. Kul! Önskar att Råttjägaren också kunde ta det lugnt när vi är bland folk - och det kan han ibland men ibland tar hans vaktiga egenskaper över och då strular det sig... Men men... den hunden på flygplatsen kanske helt enkelt var lite äldre? :-D

Fick en bok från syrran. Jon Katz "Katz on Dogs: a commonsense guide to training and living with dogs"
Om inte för all hans prat om att stänga in hundar i buren skulle jag faktiskt gilla killen. Vissa saker han skriver får en att verkligen tänka efter. I mitt fall handlar det om rasvalet. Börjar inse att det kanske inte är en riesen jag är ute efter. Ett par personer har öppnat mina ögon på en bouvier des flandres.
Vi får väl fundera vidare...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar