Vovve.net

fredag 16 mars 2012

På äventyr med två Riesenskägg

Lite adrenalinkick på jobbet är det aldrig fel med, eller?


Två riktigt taggade Riesenskägg gör ett mindre utfall mot en joggande kvinna. Plötsligt händer det - tiken backar ur halsbandet och jag ser henne i slow motion ta fart mot kvinnan. Skräck i kvinnans ögon, skräck i mina...

Och Skägget?

Tvärstannar vid kvinnan, stoppar nosen i hennes rumpa (!), drar in luft, viftar på svansen, kommer tillbaka till mig med stor glädje i ögonen och låter mig sätta på halsbandet igen som om ingenting hänt :-P

Oj, vad jag skämdes... Hann inte ens be om ursäkt fast egentligen var det något som jag definitivt bör ha gjort.


Men vi är långt ifrån klara ;-)


Två riktigt taggade Riesenskägg får en vittring i skogen. De börjar dra vansinnigt framåt (men på vägen vi ändå tänkte gå så jag följer bara efter). Jag ser på kropparna att någon mycket intressant (och färsk!) doft hänger i luften. Och jag är helt förberedd på ett hundmöte (med två troligen skällande Skägg i koppel).

Plötsligt hoppar vi alla till - och högst hoppar två rådjur alldeles framför våra näsor/nosar.

Jag får två inte bara vansinnigt dragande utom också vansinnigt jaktsugna Riesenskägg och inser att jag inte kan fortsätta på den stigen. Måste väl vända tillbaka. For hanen med mig (tack vare nosgrimman) men... hallå, varför drar inte tiken längre?

Där står jag med ett koppel som slutar med hund och ett koppel som slutar med ett tomt halsband igen!
:-P
Och en jättelycklig riesentik på rymmen. Och två stycken rådjur ca 100m ifrån oss!

Men men, nu är Emilia inte dum längre ;-) Nu tar Emilia fram godis ur fickan, ropar åt hanen "Nu springer vi" och vi rusar i full fart - åt motsatta håll. Samtidigt sjunger jag ut hennes namn med den gladaste rösten jag nånsin kan ge :-D

Ett blick mot rådjuren (som numera inte syns längre). Ett blick mot hundvakten och brorsan. Ett ögonblick av snabb "hundberäkning" i huvudet.

Och så har jag helt plötsligt en jättelycklig riesentik vid min sida, ätande godis ur min hand :-D
Det var nog den gladaste stunden under hela dagen. Halsbandet på och riktning -> hem. Så att ingenting mer dyker upp under denna rastning ;-)

Ja, det dök upp en kvinna med lös hund en stund senare men så fort hon såg oss bytte hon riktning och mer av henne än själva ryggen såg jag inte ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar