Vovve.net

lördag 24 mars 2012

Om debatten (Kvällsöppet, mån den 19/03)

har äntligen fått en stund "över" för att kolla på hunddebatten i Kvällsöppet (programmet från i måndags) och måste säga att jag ändå tror att Fredrik Steen och Natasja Ravenklint skulle kunna komma överens över vissa saker om bara tillfället gavs. Men i programmet rymdes ingen plats för sånt, det skulle vara "vi mot dom", så typiskt i media...

Jag är emot att behandla hundar som sk*t (som den där Bengt kanske skulle vilja göra...) men samtidigt tycker jag att tydliga regler innebär "det här är rätt" och "det här är fel" där betoning bör ligga på det rätta men det fela bör korrigeras (dvs. avbrytas och ett alternativt beteende ska erbjudas och belönas).

Gillar inte när människor talar om korrigeringar och menar straff eller när de talar om ledarskap och menar kasta hunden i marken - så fel tänkt...
Korrigering/tillrättavisning är att visa hunden till rätta, som sagt att erbjuda hunden ett alternativ (och belöna, belöna massor, vara glad och INTE tappa tålamodet - något jag verkligen jobbar på hos mig själv).
Ledarskap innebär detsamma, att leda hunden i livet, att visa den rätta vägen. En bra ledare ska vara tydlig och kreativ men samtidigt rättvis. Ingen plats för våld hos en bra ledare.

Sen om jag räknas till de som arbetar med mjuka, positiva metoder eller inte... That is the question. Själv anser jag det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar