Vovve.net

lördag 8 september 2012

Upplyftande agilitypasset =)

Vad skönt det är med en ledig helg - äntligen. Det kommer några flera framöver och det är riktigt skönt att veta =)

Så idag blev det en sovmorgon, sen en promenad med "gamla" gänget som Vovven har känt sen valptiden, sen lite vila och till slut en sväng till klubben för ett agilitypass med våra nya träningskompisar. Det blev en del slalom och slalomkombinationer som A. har hittat på (och jag modifierat sen i efterhand) och för vår del har vi fått en del byten där också fast fortfarande endast vid tunneln och hopp - jag vågar inte mig på byten vid slalom än pga att risken för Vovvens miss är för hög (han är inte så där slalomsäker än).
Och en hel del hundprat blev det också. Förhoppningsvis kan vi knipa in 2 agilitypass nästa vecka också, vid kurstillfället (det kommer vi absolut inte missa!) och sen på öppna träningen på Solna-klubben men jag vågar inte lova att vi kommer på det sistnämnda, det beror nog lite på hur slut jag är på en fredagskväll.

Imorgon skulle vi egentligen springa Hundlöpet på morgonen men f*n vet jag om jag orkar springa... Problemet är närmare att vi skulle behöva stiga upp före kl. 6.00 (som vi gjort i princip 2 veckor i rad nu, förutom igår och idag) för att göra oss i ordning och hinna dit i tid (Lidingö är inte så nära trots allt...) och Vovven är nu så slut efter veckans inackordering, alla rastningar och agilityträningen att han skulle behöva en göra-ingenting-dag och det passar bra just imorgon.

Dagens första övning såg ut så här (ursäkta om det blivit fel men jag är rätt ny på det där med att rita banor i ett program :-P):
Jag körde lite starter här, busade Vovven på hoppet och sen när han satt stilla och inväntade kommando kom Matte tillbaka och delade ut äckel-godis =) Och eftersom mitt kära Skägg inte kan ta slalomen när jag är på "fel" sida av honom (ja, kan eller kan... han är nog inte så van för efter att vi provat en gång på "rätt" sida provade jag på "fel" och det blev bra det också!) fick jag till ett byte där också, vid tunneln, precis som på kursen.

Sen modifierade vi banan lite grand men jag orkar inte riktigt rita en ny så jag lägger upp dagens sista övning som såg ut så här:
som man dessutom kan variera en del beroende på var man börjar nånstans =) Så vi fick en del cirkelträning (som var vår läxa på kursen!).

Vi körde också lite kontaktfält på A-hindret och det gick klart bättre med en godisskål än det gjorde med en dummy som kampleksak. Jag tror hunden var rätt hungrig vid det läget ;-)

Jag är rätt så nöjd med dagens pass (tack vare våra träningskompisar) men Vovven var slut efter endast 30min och funderar om det berodde på solen eller på de aktiviteterna under veckan... Tror det hade nog mest med veckans grejer att göra så det blir nog halvdagar på jobbet för honom under tis-ons den kommande veckan och kanske fredagen också om vi ska på träningen på kvällen.

Glada och nöjda med dagen väntar vi på Husse som kommer från jobbet snart. Vi kom hem i rätt tid, superfint väder på klubben och så fort vi steg in här hemma igen kom vinden, haglen och åskan... Skönt att slippa det ute =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar