Vovve.net

måndag 24 september 2012

Den lilla hunden vid torget

I mitt rastningsområde finns det ett torg. Just under lunchtiden är det mycket som händer där - affärerna tar emot leveranser, posten laddar upp och laddar om sina cyklar och bilar (+ delar ju också), människor stressar för att hinna handla eller göra ärenden under den korta tiden de har en paus på jobbet... Det sistnämnda betyder tyvärr också att trots att det är ett litet torg med små vägar/korsningar så kör bilisterna ändå rätt så aggressivt =(

Precis intill spårvagnsstationen ligger en blomsterbutik. Ja, inget fel med butiken i sig, kan vara bra med ett ställe där man kan köpa blommor. Det finns också en "butikhund" där. Och just det är problemet. Inte för att hunden skulle vara stor och farlig i sig - den ser ut som en lhasa apso eller shih tzu (de två hundraserna är näst intill identiska i mina ögon) och gör inte mycket väsen. Problemet är dock att den ställer sig mitt på den smala trottoaren och alla som passerar måste akta den!

Nu är det så att jag är tvungen att passera butiken flera gånger om dagen för att komma från, till och mellan mina kunder. En av hundarna jag rastar där har riktigt stora problem med hundmöten (det hörs flera hundra meter ifrån, garanterat!). Och så är han i grupp med andra hundar kan det hända att nån annan "nappar till" och då är det plötsligt inte lika roligt längre.

Den lilla hunden tvingar mig att välja mellan:
Alt 1. Att gå ut på vägen där bilisterna kör aggressivt.
Alt 2. Att gå rakt på hunden och tvinga den till att flytta på sig.

Inget av dessa alternativ är något bra val. Antingen riskerar jag att någon av "mina" hundar skadas av en bil eller riskerar att den lilla hunden får "men" vid hundmöten pga hur "mina" hundar kan agera i situationen... Det finns en annan risk också - att någon av dessa bilister som tvingas stanna pga att vi måste undvika gå på trottoaren pga den lilla hunden blir försenad tillbaka till jobbet. Och hur vet jag att det t.ex. inte sitter en läkare där som ska operera nån som annars dör? Eller en sköterska från äldreboendet i närheten som kanske behövs på sitt pass så att den äldre damen som ramlat på toaletten får hjälp i tid?

Det som jag upplever som mest problematiskt är att butiksägaren inte ens försöker säga åt hunden att flytta på sig eller ropa den till butiken (eller till sig om hon är på butikens baksida och fixar lagret). Butiksägaren lämnar allt ansvar åt de passerande! Och det tycker jag är så himla fel!

Nu har butiken varit stängt under en viss period pga semestern men idag hade de öppet igen och hunden var där. Stod med rak rygg och stirrande blick och vägrade röra på sig - trots att jag var på väg med tre hundar därav två var betydligt större än den lilla hunden själv. Jag blev helt enkelt arg eftersom under hela våren hade jag hur många dagar som helst när jag var tvungen att gå ut på gatan pga denna hund och idag hände det igen. Jag bestämde mig för att, fult sagt, skita i vad hundarna gör och bara passera vilket resulterade i att den lilla hunden blivit utjagad till butikens baksida av två av hundarna jag hade med mig (trots att jag höll de kopplade och på korta koppel; men återigen handlar det hela om en riktigt smal trottoar!). Jag blev riktigt upprörd och skrek ett par otrevliga ord efter vilka jag nu ångrar... men ångrar inte att jag lät hundarna agera. För när jag var på väg tillbaka (som sagt, jag är tvungen att passera stället flera ggr) och suckade djupt och högt (återigen med ett otrevligt ord mot hunden vilket jag ångrar) hoppade butik ägaren ut från det ställe hon varit på och lyfte upp hunden i ett ögonblick.

Nu är jag inte så sugen att passera butiken igen men tyvärr inget att göra åt det då jag verkligen måste =( Kan tyvärr inte flyga över spårvagnsspåret på nån annan plats... Men hoppas i alla fall att ägaren inte försöker lägga skulden över det hela på mig utan lärde sig nu att ta bort sin okopplad hund från trottoarens mitt.

Hoppas hoppas... det kan man alltid.

Jag är verkligen ingen trevlig person... Men jag älskar mitt jobb och vill göra mitt bästa och vill verkligen inte utsätta "mina" hundar för onödiga risker. Och att köra slalom mellan bilarna (både stående vid kanten och körande i mitten) anser jag som en mycket större risk än utskällning från butik ägaren för att jag skrämmer hennes hund (lösa hund med noll inkallning). Särskilt om jag har flera än två hundar med mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar