Vovve.net

måndag 10 september 2012

Ett riktigt hundliv lever jag

Några trådar har på senaste tiden dykt upp på vovve-forumet om hur man hinner med aktivering och promenader av hunden på ca 4 timmar per dag. Min situation är lite speciell och den kan man kort beskriva så här (för dom som ännu inte vet):

Jobbar som hundrastare - utan bil. Det blir promenerande med vovvar på 1.5-2 mil per dag. En vanlig dag på mitt jobb startar 9.20 (räknar endast promenader) och slutar 16.15. De flesta arbetsdagar har jag hunden med mig på samtliga rastningar men ibland är han med endast 2-3 timmar och sen hem och vilar - för dessa dagar tränar vi på klubben (2-3 timmar).
Utöver detta får han en kort promenad på morgonen (ca 20min vid 7-tiden) och en mellansväng på kvällen (ca 45min vid 20-tiden).

Hunden promenerar allt mellan 2 och 9 timmar om dagen. En stor del av denna tid är tiden med andra hundar som ger Vovven ytterligare en del mentala utmaningar (särskilt med tanke på att andra kommer hem till oss redan strax efter 7 och strax efter 8 på morgonen varje arbetsdag, dvs. vi börjar jobba egentligen den tiden och inte 9.20 när vårt promenerande börjar). Utöver detta tränar vi agility på kurs (ca 3 timmar i veckan), agility själva (ca 2 timmar i veckan), lydnad själva (ca 2 timmar i veckan). Nåt enstaka spår i månaden lägger jag också. Jag är inte så jätteförtjust i pälsvårdsbiten men en schnauzer kräver sitt - och då räknar jag extra 3-4 timmar i veckan för den biten. Det ger i snitt ca 1,5 timme extra aktivering per dag utöver våra promenader.

Jag har inte många vänner, inte heller speciellt många kompisar. Min familj består av min make som jobbar när jag är ledig så det gör allt detta mycket enklare. Resten av familjen bor antingen i en annan stad (långt ifrån) eller i ett annat land (ännu längre).
Jag festar inte (det har jag redan fått tillräckligt av under mitt liv), dricker knappt, filmer ser jag hemma i soffan. Jag läser enstaka distanskurser som samtliga handlar om djur. Ibland tar jag en deckare för att rensa huvudet.

Jag lever hund. Och jag har svårt att tänka mig hur det hela skulle se ut annars. Kanske nån gång kommer jag byta jobbana och göra nåt "ohundigt" igen men det blir inte imorgon och inte det här året heller. Har inga barn och troligen kommer inte barn i mitt liv inom den närmsta framtiden heller (oavsett om jag vill eller ej). Jag gillar att umgås med människor som förstår mitt intresse och som kan dela det därför tillbringar jag heller min tid med en annan hundnörd än att fika på stan och prata mode med nån annan som jag kanske känt lite längre.

Och jag vet att min hund lever lite speciellt liv. Och att han kanske skulle må bättre av att få vila oftare - det kommer han kunna få när jag äntligen skaffat mig bil och kan lämna honom alt. hämta honom när som helst under dagen när jag är ute och rastar. Men han klagar inte. Och han verkar vara en glad liten rackare =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar