Vovve.net

måndag 14 november 2011

Helgen, helgen och... helgen är över

Så har man rastat vovvarna, sett snön (andra gången detta år i Stockholm, verkligen!) och tillbringat nästan tre timmar med fakturering. Har faktiskt inte tänkt på det med avdrag förut - alltså att kunder kommer kunna få avdrag för outnyttjade rastningar vid jultiden - det har gjort mitt jobb så mycket krångligare! Men den största boven kommer med januarifakturorna...

En av mina "kunder" börjar löpa nu. Svårt för min unga hane att vara i närheten. Nu när husse har fått ett fastschema med jobb som slutar senast 21.00 är det faktiskt lite jobbigare att lämna Vovven hemma när jag jobbar. Han har hittills inte varit så duktig på att vara ensam längre än 3 timmar. Men det måste tyvärr göras.
The good news is that löpet inte varar i evigheten. Just nu känns det dock så.

I lördags gjorde hela familjen en liten utflykt till Hagaparken. Vovven var superlycklig. Han fick i för sig inte springa lös men flexikopplet räckte till att göra honom glad =) Många hundar där men alla var så snälla... Hade inga som helst problem med lydnaden under utflykten, varken de andra eller vi.

A propos det... Var på kursen hos Fria Hundar igen. Vi tränade med så mycket störning att jag själv blev snurrig i huvudet. Först skulle vi sätta våra hundar på "vänta" och sparka en fotboll mellan varandra (naturligtvis berömma hundarna när de satt kvar trots bollen framför näsan eller även en som nuddar vid tassen eller backen!), sen skulle vi sätta hundarna på rad och själva skulle vi gå och spela en liten fotbollsmatch framför dem.
Jag vågade inte gå hela vägen från Vovven - ville ju inte att han skulle misslyckas. Men jag lyckades ändå att lämna honom kvar och gå mellan de andra spelande deltagarna, ställa mig på andra sidan och prata en stund med Johan.

*stolt matte*

Andra övningar var mindre svåra, måste jag säga. Vovven är inte längre så förtjust i änder, till exempel. Så att jag går iväg och matar änderna samtidigt som han sitter på rad med andra hundar (typ "platssittning", hehe) var betydligt lättare att utföra än att spela fotboll och heja glatt!

Jag vet att det egentligen är lite för tidigt för Vovven att gå fortsättningskurs 2... Men jag ville prova ändå. Han är så duktig, min lille plutt. Också yngst av hundarna på kursen. Ska definitivt gå tvåan en gång till (kanske till våren eller nästa höst) och då ska vi lyckas med SAMTLIGA övningar! =)
JA!

I onsdags tränade vi tävlingslydnaden med Cissi på Sirius Hundcenter. Vad jag blev glad när jag hörde "ekipaget är nu i princip klar för momentet" när det gäller apportering klass 1! När vi började var ju Vovven inte alls intresserad i apportbocken och jag fick klicka och belöna om han bara nosade på den! Och nu sitter han där bredvid mig och håller i det där träskiten, haha. En sak som jag måste träna nu på är att han ska hålla kvar tills jag säger "loss" även om jag lägger min hand rund om apporten som om jag ville ta den ifrån hunden. Hittills har jag sagt "loss" samtidigt som jag lagt handen om den och det har ju funkat bra men man vill att det ska vara riktigt bra - just in case =)

Jag vet, jag är galen, men en kurs till började vi igår... Hundens Hus organiserar nämligen en tredagarskurs i hundmassage för hemmabruk och jag ville inte missa den - inte bara för Vovvens skull utan också för företagets. Och det var hur mysigt som helst! =) 2 timmar på en matta på golvet i HH:s träningslokal med Vovven på filten, kramar, pussar, kel... MMMM...
=) =) =)
Vi är tre stycken deltagare. Gissa vilka raser? En dvärgpinscher, en dobermann och en monsterschnauzer (min)... Och alla av den anledningen att de enkelt går upp i varv och har lite svårt för att varva ner. Lilla schnauzer-pinscher klubben därnere...
(jag tror dock jag stannar inom klubben även i framtiden, men ssshhh! om detta)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar