Vovve.net

tisdag 15 november 2011

Allmänna klagomål...

Inte mycket kan jag berätta. Lämnade Vovven hemma halva dagen idag (skönt att veta att det går, faktiskt - vi fick kämpa oerhört mycket för att kunna lämna honom) så att han inte skulle behöva stressa sig under promenaden med en löptik framför näsan. Kom och hämtade honom igen vid 14-tiden - han blev superlycklig och under eftermiddagens rastningar var han hur duktig som helst =) Det är trevligare att ha honom med när han är utvilad.

Har hört häromdagen om Skatteverkets nya satsning på world wide web. Förhoppningsvis blir det snart möjligt att anmäla svart jobb via nätet. Det tycker jag är riktigt bra. Möter ett par hundrastare i mitt område som jag skulle vilja bli av med. Alltså - de får gärna vara ute och rasta de hundarna jag inte hinner med (för att med alla hinner jag själv inte gå ut) men samtidigt ska de ju betala skatter och avgifter! Varför en tant kan ta ut 5 vovvar mitt på dagen, kanske t.o.m. ta typ 100kr per hund och stoppa alla de pengarna i sin egen ficka medan man själv, på grund av just sådan tant, är tvungen att också sätta pris på 100-140kr per promenad (en timme) där momsen direkt ska räknas bort och sen ungefär hälften försvinner i avgifter - som bl.a. går till tantens sjukpenning/aktivitetsersättning?!?!?!
Tycker inte alls det är rimligt!

Jag stör mig också på vissa hundägare som lägger upp annonser på olika webbplatser där de skriver att de inte kan betala någon större summa för passning av deras hund och därför söker de någon som inte gör detta för pengarnas skull utan för kärlek till djur.
Vet ni att jag, trots att ett månadsabonnemang ligger på 2000-2900kr, också älskar djur och vill deras bästa?!
Skulle ni formulera annonsen på samma sätt om det handlade om era barn? Tänk... "Vi söker en barnvakt 5 dagar i veckan. Vi kan inte betala någon större summa därför vill vi att du som söker gör detta inte för att tjäna pengar utom för att du älskar barn"
Återigen (har själv jobbat som barnvakt tidigare), jag älskar barn men om jag ska spendera t.ex. 3-4 timmar av mitt dygn för att du ska kunna jobba längre (alltså tjäna mer pengar) då kan jag inte tacka ja till ett annat jobb under den tiden - och med tanke på att 4 timmar faktiskt motsvarar ett halvtidsjobb... ja... avsluta själva.

Jag stör mig på en annan människotyp också - nämligen de som påstår att de inte ska betala en dagmatte mer än de skulle behöva betala för hunddagis. Dagmatte tar ju hand om din hund som om den var hennes egen. Den sitter inte i en box och den får gå ut när den ber om. Hunden promeneras i en liten grupp där det finns tid för nosande, funderande och andra analyser.

Men men... Nu är det faktiskt så att jag inte erbjuder några passningstjänster på dagtid så kanske ska jag hålla käften.
Jag önskar bara att Skatteverket och politikerna (a propos det, läs gärna mer info på Rasta Hunden under Hushållsnära Tjänster, fortsättning följer med Annie Lööf) brydde sig mer. För hur länge kan man ignorera dessa summor av pengar som "privatpersoner" stoppar i egna fickor fast de inte har full rätt till det och försvårar situation för oss som vill arbeta med hundtjänster vitt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar