Vovve.net

tisdag 1 maj 2012

Ovanlig Valborg på Emilias Hundtjänst

Vilken Valborg det har varit!

Redan för några veckor sedan fick jag bokning på inackordering i hemmet. Hunden hade redan varit hos oss tidigare under en helg och det fungerat riktigt bra hundarna emellan så jag hade ingenting emot att tillbringa ledigheten med honom. Sen kom en förfrågan om kvällspassning för gårdagen - och eftersom denna hund blev preliminärt bokad att stanna hos oss vid årets slut tänkte jag att det skulle vara en bra idé att ta den kvällen som "prova-på" och se hur det fungerar. Och det visade sig faktiskt riktigt nyttig sak att göra - efter några timmar fick Husse så starka allergiska reaktioner (med andningssvårigheter etc.) att vi funderade på att spendera hela kvällen ute (vilket skulle vara ganska svårt eftersom den inackorderade hunden är smällarberörd och det skulle smälla vid 21.30 ganska nära oss).

Vi fick stänga Husse och Vovven i sovrummet med ett öppet fönster (pest eller kolera i detta fall, pälsallergi inomhus och pollenallergi utomhus...) och jag själv låg bredvid övriga vovvar i vardagsrummet. Och det är så synd att det här inte funkade som vi tänkte oss då den lilla unga hunden var en ängel här hemma, snäll, närhetssökande, mysig, lugn... Allt man bara önskar sig i en hund som man ska passa.

Det blir dock ingen inackordering för honom i december :-( :-( Och om det dyker upp någon förfrågan om semesterpassning (förhoppningsvis kommer såna också) måste jag köra ett prov först - just med kvällspassning eller helgpassning innan vi kan gå vidare med något).
Så länge vet jag att schnauzer och labrador går bra (då i alla storlekar), att BC fungerar hyfsat bra. Och att det inte går alls med spaniel (i detta fall en springer)...

Tyvärr fick inte Mr. W som sov över komma in i sovrummet pga detta med allergin men då fick jag sova halva natten i sängen och halva natten på madrassen i vardagsrummet och det gick riktigt bra =) Sen på morgonen verkade de flesta besvären orsakade av den stackars vovven från igår borta (bara pollenallergi kvar) och då fick jag andas ut - Mr. W kommer att stanna med oss nästa månad i typ 10 dagar och det är oerhört viktigt att allt fungerar som det ska!
Var ute med vovvarna riktigt tidigt, sen käkade vi frukost och sov en stund till. Husse gick upp vid 10-tiden och jag lyckades dra ut honom med oss till skogen för en liten lekstund =) Två hundar, två människor och två bollar kan betyda bara en sak - lite uppletande på skoj =)

Här på bilden nedan:
1. taggade vovvar i väntan att den som gömmer bollen kommer tillbaka
2. ännu mer taggade vovvar i väntan på det magiska ordet ;-)
3. riktigt nöjda vovvar efter avslutade lekstunden
(bilden hämtat från Emilias Hundtjänsts facebook-sida)


Now we're back to normal. Husse på jobbet och jag hemma med en enda hund. Jobbet väntar imorgon med C:s ankomst vid 8-tiden. Och en ny fyrbent kund ska ut med oss, denna gång en foxterrier. Vi får se hur det kommer att fungera att promenera med unga grabbar =)
Men snart är det helg igen. Vad skönt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar