Vovve.net

måndag 21 maj 2012

Sommaren är här (erkänner att jag är gnällig i inlägget)

Det verkar som om vi kommer in i en ny årstid hos Emilias Hundtjänst. Jag startade verksamheten i juni förra året men i början var det bara en enda hund jag rastade, en retriever som dessutom inte var speciellt aktiv och ville heller ligga i gräset och tugga på en pinne än att springa runt med mig - och då spelade vädret mycket mindre roll än det gör nu. Sen var det ett tag i juli när jag var ute med setter två gånger om dagen och då gick temperaturen upp till 30 grader men vi behövde inte skynda oss speciellt mycket när vi var ute heller...

Nu är situationen helt annan.
Jag ska hinna med att ta ut 13 hundar på olika platser längst "Mälarkusten". Hundar i olika storlekar, olika åldrar, med olika pälslag och olika fystränade. Vissa gillar vara i värmen och har ingenting emot att vara ute när solen skiner (ridgeback), vissa verkar heller vilja sniffa i skuggorna (cocker), vissa gillar lagom tempo (drever) och andra vill ha full fart (ja... de flesta, hehe, bl.a. retriever-killarna, springer spaniel, terrier mm) hela tiden. Vovven ska med på samtliga rastningar och han behöver nog vila däremellan för att kunna orka med hela dagarna. Jag själv är i mycket bättre kondition än jag var förra året men bör ändå inte pusha mig själv till gränserna så där mitt på dagen utan moln på himlen.
Varken jag eller hundarna uppskattar trottoarpromenaderna men tyvärr gör vi en hel del sådana... Inte från alla hundar hinner man till skogen eller vattnet om man har en halvtimmesrastning (well, halvtimme är nog bara ren teori, de flesta 30minuters rastningar brukar vara i 45 minuter nuförtiden). Och asfaltpromenaderna sliter på mina knän, på Vovvens leder och trampdynor - och temperaturen man känner bland alla husen och mellan vägarna är faktiskt mycket högre än den som man hör om i väderprognosen.

Allt detta är inte enkelt. Trots att jag började tidigt med första rastningen idag var jag ändå sen med den sista... Vi tog hur många uppehåll som helst, vi drack hur många som helst liter vatten... Och det är ändå "bara" 20 grader vi pratar om...

På torsdag är det nog dags att engagera cykeln i det hela. Vovven får springa bredvid lös, vi får se hur det går. Bra att åtminstone en del rastningar sker i våra fina skogsområden där vi kan ta det lugnt och bara njuta av att vara tillsammans ute i naturen så som på bilden nedan:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar