Vovve.net

fredag 31 augusti 2012

Ösregn, promenader, mathem och... ja, det var allt

Vilken dag!

Jag visste ifs att det skulle regna hela dagen men det är en sak att se det på iPhone-skärmen och en annan att uppleva det i verkligheten.

Vovven som vuxen är inte alls samma som Vovven som valp eller unghund. Tidigare brydde han sig inte alls om väder ute - ute var det roligt och ute ska man vara oavsett. Nu AVSKYR han när det regnar!

I morse drog jag upp persienner för att släppa lite dagsljus för mina fina krukväxter. Tollartjejen som jag passar alla arbetsförmiddagar tittade nyfiket ut och direkt såg man längtan i hennes ögon. Schnauzern? Han satte sig på sängen mitt emot fönstret och tittade ut. Såg ut som om han funderat en liten stund, sen tittade han på mig och la sig ner MED ÖRONEN BAKÅT!
Jaha... Tollartjejen och jag började pyssla med grejer ute i hallen: bajspåsar, min stora nyckelknipa, lunchlåda, koppel... Nä, ingen schnauzer så länge. Godis? Nä, try something else. Ropar och ropar... Husse hjälper till. Men ingenting får schnauzern att ändra uppfattning om promenaden...
Till slut kom han ner från sängen med missnöje i blicken och gick med på att följa med ett tag.

Tanken var att vi ska anpassa våra promenader till hundarna så att de som gillar regn får vara med längre stunder och de som hatar regn inte behöver vara ute längre än nödvändigt. Och det funkade bra - fram till 11.45. Då satte det stopp i lilla schnauzerns huvud. Han satte sig ner på en spårvagnsstation och började gnälla... Han är inte den typen av hund som skulle gnälla för vad som helst (ja, om det inte handlar om kloklippning för då skriker han som om han misshandlades till döds, Husse fick uppleva kl. 7 på morgonen idag :-P). Tänkte... jaha, nu måste jag hitta ett sätt att ta oss hem för att lämna hunden och sen iväg till eftermiddagsrastningar UTAN att bli försenad... Omöjligt. Men schnauzern måste ju hem. Och Husse vägrade hjälpa idag (och jag vill inte överanvända hans hjälp heller då jag behöver honom nästa vecka när vi har pudel-inackordering här, vid sidan om ordinarie passningar/rastningar + att om jag vill åka och träna agility på onsdag behöver han följa med för att passa inackorderingen under tiden jag och Vovven tränar :-O).

Spårvagn, buss hem, sen första ombyte (en regnjacka redan genomblöt, jag tog en annan på mig och en tredje i väskan!). Sen ut, t-bana, buss och så är jag framme hos nästa hund kl. 12.45. Ja, visst, det var just den hundens tid att få komma ut MEN jag har ju missat en springer-kille på vägen dit!
På det viset fick springern följa med på en lite längre tur - det uppskattades i början men på slutet ville han bara hem och 10-minuters väntan på spårvagnen dit var nog längsta 10 minuterna jag fått uppleva på länge.

Hur som helst, dagens alla vovvar kom ut (inte alla var så glada över det men kissa måste de ju göra och gärna nummer 2 också). Och när jag kom hem vid 15.30 möttes jag av en mycket glad och utvilad schnauzer i sängen - precis där han ville vara i morse.

Alla tre regnjackor släppte vatten :-/
Tänk om hela hösten kommer att se ut som idag? Vad ska jag ha på mig? Och hur i helsike kan jag klara mig utan bil när hunden vill hem mitt på dagen varje dag?


Icke-hundig:
Igår kväll la jag beställning på mathem.se - så att Husse inte behöver handla på sin lediga dag igen (med tanke på att det är ytterst sällan han är ledig mer än en dag i taget). Varorna skulle komma mellan kl. 16.00 och 18.00 idag. Hade tidigare en fundering om att kanske beställa 15-17 istället så att det är gjort och jag kan ta min hund på en ordentlig promenad (om han nu vill) och sen ta det badet som jag hela veckan velat ta men inte hunnit - innan det är dags att lägga mig för att kunna stiga upp imorgon kl. 5.00, träna lite hund och sen fara till mitt andra jobb men insåg att jag inte skulle komma hem förrän 15.30... Då tänkte jag: jaha, då tar jag den senare tiden, de kanske lyckas komma hit strax efter 16 och då har jag mycket tid kvar till annat.
Klockan är redan efter 18 och ingen från Mathem dykt upp än!!

Hallåååååå....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar