Vovve.net

lördag 24 november 2012

Dessa okopplade hundar...

Ibland saknar jag möjligheten att bara släppa Vovven tillsammans med andra utan att behöva oroa mig för att han möter en ny hund med för "kaxig" attityd... Eller så saknar jag möjligheten till att inte bry sig om att min hund springer fram till andra.

Många hundägare jag möter på mina vardagliga promenader skiter fullständigt i vad deras hund gör. Och när man påpekar att man inte vill att deras hund ska hälsa på min (eller "mina" när de är i grupp) blir man utskälld för att man går på stigen där "alla" (enligt den skällande hundägaren) släpper sina hundar. Vet inte hur många gånger jag har hört att om jag inte vill att hundarna ska hälsa så ska jag gå nån annanstans - trots att på den stigen är det INTE formellt tillåtet att ha sina hundar lösa överhuvudtaget!!

Har faktiskt varit med om när en kvinna tackade mig för att jag hade hundarna kopplade. Jag skämdes som hundägare! För att INGEN ska behöva tacka för kopplade hundar där koppeltvång gäller!! Det ska vara helt uppenbart för hundägare att inte släppa hundar som inte lyssnar på inkallning...

Och jag vet inte om det är så här i hela Sverige eller bara här i Stockholms förort där vi bor och jobbar?

Tycker inte att hundrädda, barnfamiljer eller människor med hundar som inte vill leka med andra hundar ska behöva undvika våra härliga promenadstråk vid Mälaren pga alla lösa hundar. Och även om jag förstår hundarnas behov för att springa av sig tycker jag att man kan faktiskt springa med hund eller gå till inhägnade områdena om hunden inte lyssnar till 100 eller åtminstone till 95%.

Ska jag börja skriva till polisen och kommunen för rätt skyltning och böter till folk med lösa hundar? Det kommer inte hjälpa, är jag rädd.
Hundar får gärna vara lösa men ägare måste ta ANSVAR och inte lägga det på andra.

Hinner du agera och vad hinner du göra om din hund hamnar i ett slagsmål och du befinner dig 100m borta ifrån den?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar