Vovve.net

onsdag 1 januari 2014

Kort summering av 2013, årets sista dag och planer inför 2014

Jag har inte gjort någon större summering av 2013 vid årets slut men det har varit ett bra år när det gäller hund. Vi debuterade på tävlingsplaner i både rally och agility och har skaffat oss mycket nya erfarenheter. Vi introducerades i personsök som Strike visade sig vara en riktigt stjärna på. Vi spårade en hel del och fastnade för den typen av aktivering. Vi började förberedelser inför en tävlingsdebut i lydnaden. Och bestämde oss för att prova på utställning i vuxenålder (fast under 2013 hann vi enbart med anmälan).
I mars började jag också min instruktörsutbildning hos Hundsteg och det har varit en intressant resa som avslutas om några veckor. Schnauzern har hållit mig sällskap under utbildningen och vi både har både lärt oss massor och utvecklats enormt. Håll tummarna för att vi klarar oss genom examen! :-)

Sista dagen av 2013 tillbringades i skogen och på appellplanen med Linn och Vita.
Vi träffades vid Vällingby BK, tog oss till närmaste skogsområde, slog läger och la varsitt spår. Vita fick en uppletande-ruta under väntetiden, vi tog det lugnt och gjorde precis vad vi brukar göra - Strike lekte med sin boll och jag drack kaffe. Sen var det dags för oss att spåra - det gick åt skogen, kort sagt. Början på spåret var fantastiskt men Schnauzern sprang förbi första apporten, plockade upp den andra (snygg avlämning, dock!) och sen började spåra något annat. Hittade en keps och en annan hundägare från klubben men inte resterande apporter. Sen bestämde han sig för att bakspåra till vårt läger igen...



Efteråt blev det dags för appellplanen. Vi började med lite lydnad (ff, ställande/läggande, hopp, inkallning), sen körde vi lite rally (högerhandling på schemat, det börjar se bra ut!), lite agility för första gången på tre månader (svängar/byten på 2 hopphinder) och avslutade med gemensam platsliggning på 2 min. Trots att Strike legat snett och med ena tassen under magen (han lägger sig gärna bekvämt) så är jag nöjd med platsen - han var nämligen helt tyst och kroppen var lagom avslappnad. Alerta öron men sänkt svans, hans utstrålning gjorde det till bästa platsliggningen på länge! :-)

Kvällspromenaden gick hur lugnt som helst. Inga problem med fyrverkerier vare sig på promenaden eller senare inne på natten. Vi slocknade i soffan vid 22-tiden, flyttade till sängen en timme senare och vid 12-slaget sov vi alla tre som stockar!

Utmärk avslutning på året som gått!


2014 då?

Året har precis börjat. Igår kväll satte jag mig med min tävlingskalender och planerade in första halvåret. Flyttade debuten i avancerad klass (rally) till 1/2 (dock inoff, bara prova på), lydnadsdebuten i mars kvarstår. Jag bokade in några agilitytävlingar i maj och juni (ser fram emot!) och nu verkar det som om vi kommer att tävla en hel del före "sommarlovet". Jag känner mig supertaggad! :-D Schnauzern också - på morgonpromenaden valde han att träna igen, bäddar gott för framtiden.
Jag har inte bokat några flera utställningar förutom Kistamässan till Påsk, vi får se hur det går helt enkelt. Kommer troligen anmäla till rasspecialen i augusti (om det nu blir i augusti) bara för att. Med tanke på att den utställningen vi kommer att delta i är ett större evenemang behöver vi ringträna en hel del innan.

Vi hoppas på mästarklass i rally, LPI i lydnaden, några pinnar i agility, kanske VG på utställningen och MYCKET SKOJ under våra gemensamma äventyr!

När det gäller utbildningsplaner för matte så har vi lite att göra: några föredrag på Hundens Hus, steg 2 mot klickerinstruktör hos Hundsteg och - först och främst bör det vara! - instruktörsdiplom på utbildningen som jag påbörjade förra året.

Nä, jag har inte tänkt vara så aktiv år 2014 ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar