Vovve.net

torsdag 2 januari 2014

Kickstart på 2014

Det sägs att det man gör under Nyårsafton, det kommer hända mycket mer av under året som kommer. Eller var det Nyårsdagen? För säkerhets skull blev det hundträning båda dagarna :-) Tisdagens träning har jag redan skrivit om, nu dags för lite av onsdagens.

Jag och Schnauzern tog en vanlig promenad på morgonen. Nuförtiden har vi i princip samma rutiner varje morgon, vardag och helg. Jag vaknar rätt tidigt av mig själv (notera: har tidigare varit en riktig kvällsmänniska), allt mellan 4.45 och 7.00, oftast runt 5.30/6.00 om jag inte ställer larmet på något tidigare. Så blev det igår också. Morgonpromenaden är skön för då är Skägget oftast lös. Hans jaktproblem verkar ha minskat rejält med praktisk vardagsträning med boll-betingning (vilt = boll), håller jag koll på hunden och omgivningen då ser jag när han får vittring på nåt intressant (och oftast vad det är också, annat kroppsspråk för rådjur, annat för hare, annat för katt och helt annat för en annan hund) och jag hinner kalla in honom. Vi går dessutom samma vägar så jag håller rätt bra koll på platser och tider då våra rådjur är ute och "betar". Så vi kan ha lösa promenader åtminstone den tiden på dygnet.

(i övrigt så har jag märkt att det är svårare för Schnauzern att lyssna när det gäller andra hundar i närområde som dyker upp än det är när det gäller vilt i närheten... konstigt nog, lite tvärtom mot hur det är på klubben...)


Så, lös promenad på morgonen (med lite lydnadsträning där, inkallning och läggande), sen frukost, lite tvätt och plugg och så plötsligt kom jag på vad vi skulle kunna göra på Nyårsdagen - vi skulle åka till Sumpan och ta en av motionsspåren vid Järva/Brotorp/Kymlinge. Vi skulle ha tagit "Extreme" men vi har gått vilse en hel del (vilse eller vilse, man vet ju hela tiden var man är nånstans men stigen har vi iaf inte följt så noga) så det fick bli lite blandad.
Började och avslutade vid SoSu BK.

Eftersom det finns en spegel på klubben och man har sällan möjligheter att träna med spegeln annars (och för att jag blev extra sugen på träning när jag såg en av våra rallykompisar träna, och för att Schnauzern blev helt knäckt när vi skulle i bilen UTAN att ta en sväng på appellplanen, haha) har jag bestämt att köra ett kort lydnadspass som avslutning på den fina promenaden. Ff fungerade inte helt felfritt, Schnauzern ur positionen (dock med bra kontakt! poäng på det!), hoppet gick superbra första gången och inte så jättebra andra gången (dk vid ingången pga att min fyrbenta kompis glömt att man sätter sig också innan man får sin belöning), inkallning går hyfsat men jag måste jobba mer på farten. Läggande går bättre och bättre men vi sitter fortfarande med dk där också... Avslutade med hyfsat ok platsliggning (Schnauzern vänder huvudet när en annan skäggig kompis dyker upp och skäller bakom ryggen men annars ok) på 2 min och en lekstund innan vi packade oss i bilen (Husse var med denna gång). På väg hem gjorde vi ett stopp vid Bromma Blocks för att handla lite mat (kylen tom efter jul... och något extrem nyårsmiddag har vi inte haft).

Väl hemma åt Schnauzern upp all sin mat (händer inte så ofta att han gör det) och slocknade sen. Tog flera timmar innan han återigen blev intresserad i att eventuellt gå ut igen ;-)

Under den kommande helgen ska vi avsluta vår klickerpraktik - det blir klickerträning för Skägget, det gillar han :-) Jag har förresten anmält mig till steg 2 i klickerinstruktörsutbildningen på Hundsteg (det har jag kanske skrivit om redan...) så det blir ännu mera klicker i år. Jag är ingen duktig klickertränare men den metoden intresserar mig mycket och jag tror att man kan använda sig utav klickertänket och klickern som redskap i flera moment, inte enbart vid inlärning av tricks. Det vill jag lära mig mer av för att senare kunna dela med mig kunskaperna i kurssammanhang :-)

Väntar fortfarande på ett viktigt brev för att kunna göra administrativt arbete i företaget... Jobbigt när man sitter i sånt där mellanläge men så är det nu ett tag till. Förhoppningsvis kommer brevet idag eller imorgon så jag kan komma igång med det också.

Positiv början på 2014, mycket positiv!

1 kommentar:

  1. Låter som en skön dag. Jaha inget tillstånd behövs, det lät ju bra. Får undersöka det där. :-)

    SvaraRadera