Vovve.net

måndag 13 januari 2014

En söndagspromenad utan bekymmer

Nu är Schnauzern glad för nu har vintern kommit till stan. Igår blåste det en hel del så det var inte så trevligt att vara ute för oss tvåbenta men Strike brydde sig inte ett dugg, snarare tvärtom!

Tidig eftermiddag tog vi en lite längre promenad tillsammans - Matte, Husse och Skägget. För första gången på länge har jag bestämt mig att ta med flexikopplet, brukar annars inte vara så förtjust i det då den stora "dosan" är helt klumpig att hålla i handen, speciellt när man har rätt tjocka vantar på sig men det kändes på något sätt rätt just igår. Har också direkt beslutat att jag skulle försöka kommunicera med Schnauzern under hela promenaden som om han varit lös (i princip varje morgon tar vi en "koppellös" promenad och det går riktigt bra så ja, varför skulle det inte fungera med flexi?). Måste säga att jag inte ens för en sekund ångrade beslutet om rullkoppel!

Det började fantastiskt bra, hunden verkade glad och så där helt utan bekymmer. När snön faller växlar han sitt gångsätt till något mer valpigt - lite jobbigt när han plötsligt skuttar framåt från att ha stått helt stilla och luktat men gud, så charmigt det ser ut! Alla hundmöten gick riktigt, riktigt bra (det händer inte så ofta att han är så pass avslappnad som han var igår eftermiddag). Körde nån blandning av den "nya" kommunikationsmetoden (vad som är nytt i den vet jag faktiskt inte, av allt jag läst om den handlar det om att läsa hunden, uppmärksamma aggressionsdämpande signaler, belöna dessa, avbryta när hunden fixerar sig på den mötande, avleda/ge annan uppgift etc. - med andra ord, verkligen inget nytt) och skvallerträning och vid tredje mötet behövde jag inte länge använda avbryt-signalen för Schnauzern kommunicerade på riktigt, både med hundarna och med oss :-)
Lite synd bara att jag inte kan jobba mig hela vägen, dvs. varje dag på varje promenad. Går han med i olika hundgrupper på dagarna är det väldigt svårt att träna alla samtidigt, speciellt med tanke på att olika hundar kräver olika tillvägagångssätt under hundmöten - skvallerträning för en retriever, en border collie eller en wachtel verkar inte vara något problem alls medan vissa andra behöver man köra lite annat och vissa behöver en tydlig avbryt-signal för att styras genom mötena och även om jag försöker jobba med avståndet är det inte alltid möjligt, jag har rätt många tider att passa under en arbetsdag och det ger vissa begränsningar när det gäller hur många gånger jag kan vända eller ta en större omväg.

Jag har redan flera gånger sagt att egentligen skulle jag behöva ta tjänstledigt under typ ett halvt år eller liknande och träna Schnauzern i vardagslydnad för att få inkallning att sitta perfekt och för att få hundmötena problemfria helt och hållet. Men tyvärr har jag inte den möjligheten och Husse kan inte ta hand om Skägget hela min arbetstid heller för han också behöver jobba så det är som det är än så länge.
Men när vi är lediga kan vi träna och promenader som gårdagens ger mig hopp :-)

Månadens kortaste arbetsvecka när det gäller rastning är här, torsdag har jag tagit ledigt för att fixa sista grejer inför den stora helgen och på fredag är det dags. Är så nervös...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar