Vovve.net

fredag 19 oktober 2012

Problem med ensamheten... verkar inte vara nåt problem längre

Jag vet inte om vi redan kan börja jubla eller är det endast tillfälligheter och han faller snart tillbaka i gamla mönster men Schnauzern verkar ha lärt sig att vara ensam hemma. Han är nu 2 år och 8 månader och den senaste veckan klarade han flera gånger att jag och Husse går ut tillsammans (Skägget slänger en blick i hallen, jag säger "du ska stanna hemma, gå och lägg dig" varefter hunden går till sovrummet, hoppar upp i vår säng och finns där när vi kommer tillbaka). Han klarade också att vara ensam 6 timmar två gånger förra veckan... Vissa dagar när vädret inte är så roligt (typ varje dag nuförtiden, blä) hoppar han upp i sängen när han ser att jag och daghunden/daghundarna ska ut och tittar på mig med blicken "Jag går ingenstans, här är det skönt och torrt" och jag lämnar honom och så när Husse kommer på eftermiddagen är Schnauzern utvilad, glad och redo för nya äventyr.

Sen jag började passa hundar här hemma och vi är oftast flera än de som ingår i den primära flocken har jag märkt en stor förändring hos Vovven. Det är då han väljer att vara hemma istället för att följa med på rastningar. Ofta vill han endast följa med på förmiddagen, alternativt stanna på morgonen och sen bli hämtad på eftermiddagen, något jag inte riktigt hinner med enligt schema men gör ändå för jag ser heller en glad hund i mitt hem än en som får mycket motion men som är olycklig över att behöva vara ute så länge.

Hur som helst, vi har verkligen haft ett helvete här med ensamhetsträningen fast det gått bra i början. Sen hände det något (när han var ca 7-8mån) och grannarna började klaga på skällande. Vi filmade en gång när vi var borta (något vi brukade göra i början och sen slutade med för det såg så bra ut) och grannarna hade verkligen ett skäl att klaga. Han kunde stå och skälla oavbrutet hela den tiden vi var borta! Så vi var tvungna att hitta på en ny lösning - och det blev en kvällsmatte när vi råkade jobba samma tider jag och Husse. Annars blev det så att vi slutade göra saker utan hund, inte ens handla åkte vi tillsammans för att vi inte vågade lämna besten ensam. Efter ett tag började vi gå ut korta stunder igen och kom upp till 2 timmar ensamhetstid åt gången men endast när en av oss lämnade. Två kunde aldrig gå ut tillsammans.
Skägget hade helt enkelt så stora förväntningar på att saker ska hända när vi är borta att han krävde att vara med och kände sig extremt obekvämt hemma.

Sen startade jag eget och fick ha honom med på jobbet. 5-7 timmar ute i sträck och man märkte på hunden att han mindre och mindre brydde sig om vad jag gör efter att vi kommit hem. Insåg att nu är det dags att börja göra något åt saken, trots att jag själv är helt slut efter sådana där arbetsdagar när jag sitter max 15min under hela arbetsdagen, resten består av att gå, springa, jogga, powerwalka alt. stå.
För att hunden ska orka med t.ex. agility fick jag lämna honom de dagarna när träningen stod på schemat på kvällstid. Husse jobbade eftermiddagar under tiden så det var inte så svårt att fixa - jag tar hunden med mig till jobbet på förmiddagen, Husse kommer och hämtar Besten mitt på dagen och sen kommer de hem och Husse åker till jobbet - och ca 3 timmar senare kommer jag tillbaka. Det funkade fint fint.

Och så nu har Husse börjat arbeta på dagtid och sticker redan vid 7-tiden. Det är ingen permanent situation men några veckor till iaf. Höstrusket kom samtidigt det med... och plötsligt blev det hur enkelt som helst att lämna hunden ensam.

Och eftersom vi fortfarande jagar efter en bil som passar oss innebär det att vi försvinner tillsammans gång efter gång sen i söndags för att besöka olika bilhandlare - ingen bra miljö för hunden som ändå skulle behöva sitta utanför salongerna och vänta i regnet. Och det verkar han inte ha några problem alls med!

Yes, nu har jag skrivit det. Troligen kommer han skälla när ensam igen... Bara för att jag delade av mig ;-)

Men stortestet kommer nästa helg - vi ska ha en agilitydag på klubben och sen tänkte jag lämna Schnauzern och hämta Husse och sticka och fira våra 6 år som par, nån restaurang eller liknande. Tidigare har vi alltid fixat hundvakt vid sådana tillfällen, helger innebär mycket mer ljud här i huset och med detta större risk för schnauzer-skall härinne men nu tänker jag prova lämna hunden ensam. Han bör vara trött och nöjd med agilityn och regnar det då... ja, då kommer han definitivt vilja stanna inne ;-)

2 kommentarer:

  1. Skönt att det går och lämna vovven nu. Om de kan koppla av ensamma är det ibland bättre än att vara med. Och man kan ju alltid ha jycken med, även om man vill. Får du inte ta med honom in hos bilhandlarn. Det gör jag alltid. Hon får t o m åka med när vi provkör. Ingen har klagat än. När ska vi träna spår då??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast då skulle det gå alldeles för mkt energi för att hålla honom lugn om han skulle vara med och kolla bilar. Så bättre för honom att stanna hemma och vila under tiden istället :-)

      Ang. spår - jag är nu bokad med plugg, jobb och resor på samtliga helger t.o.m. 11/11 =( Så antingen någon kväll efter nästa vecka eller någon av helgdagarna 17-18/11.

      Radera