Vovve.net

fredag 1 juni 2012

Lite av vardagen och om rasfunderingar inför framtida hundköpet (igen)

Jag ska i alla fall inte klaga på vädret. Om jag får välja mellan regn/7 grader och sol/25 grader med mitt livsstil, jobb och allt tar jag heller dagens väder (det första alternativet). Hundarna är pigga (skägget lite galen som han alltid är när han blir blöt...) utan att vara hyper (som de kan vara vid mest optimala väderförhållandena), kroppen svettas inte som en gris och väskan är ca 1kg lättare (allt vatten man behöver bära annars).
Jag frös idag men det får man ta om man var dum nog att inte ta med sig handskar/vantar.

Ligger, sms:ar med kompisarna och laddar inför kommande helg på jobbet. Ska iväg till mitt "gamla" jobb igen, samma som förra helgen. Men det kan hända att jag behöver sticka till en kund imorgon efter arbetet och skriva på avtal (well, ingen dålig anledning, haha) och sen på söndag ska vi äntligen ta vårt avslutningspass på agilitykursen - det var vi tvungna att omboka flera ggr i rad nu. Förhoppningsvis klarar vi banan och kommer kunna fortsätta på nästa kursen - inför vår tävlingsdebut =)

När det gäller ämnet "framtida rasvalet" står det numera emellan kh collie och jaktlabbe. Drömrasen är fortfarande riesen men jag inser att det är lång väg dit... Måste jobba på mig själv först och främst och nu när Skägget blir vuxen är jag sugen på någorlunda mindre utmaning i hundträningen ;-)
Det som talar emot labben är att jag skulle vilja prova på utställning lite grand och det är, som många vet, helt meningslös när det gäller just jaktlabradorerna. En annan är agilityn som sport - visst kan man köra den med labben men ärligt talat hur stora chanser för framgång har man då? Då är det bättre med en schnauzer. Däremot skulle en collie passa rätt bra.
Det som talar emot collien är eventuella allergier Husse kan ha. Vi vet att han inte reagerar på labbepäls, det har vi redan testat (testar 3 dagar i veckan varje vecka när C. är här på passning). Och att rasen är mycket mer ojämn i den mentala biten.

Men men.
1. Måste börja kontakta olika uppfödare.
2. Har tid att fundera och läsa på.

Vill ju att Råttjägaren hemma ska vara någorlunda klar när det gäller vardagen innan vi skaffar en hund till. Räknar med 2-3 år till.
Om inte ett mirakel sker... ;-)

Än så länge, dagens bus i regnet med storpudelkompisen:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar