Vovve.net

måndag 11 juni 2012

Lättare aktivering inomhus (för den skadade och den orutinerade :-P)

En granne till oss håller på att sälja sin lägenhet och detta innebär visningar, en igår och en idag. Samtidigt håller Emilias Hundtjänst på med sina inackorderingar vilket innebar tre hundar hemma under den första visningen och två under den andra. Igår var det precis dags att lämna tiken, Ms Z. (någon bild har väl dykt upp på företagets FB-sida) så jag tog Ms Z. och Vovven och Husse tog Mr W. (den olyckligt "handikappade" i dagsläget) och gick ut helt enkelt.
Idag var jag och Vovven ute hur många timmar som helst därför orkade jag inte riktigt ta mig ut under visningen. Men en uttråkad BC kan ställa till det ordentligt ;-) Därför gällde det att vara kreativ ;-)

Godbitar åkte fram och först lekte vi med gömda godisbitar under koppar. Tre koppar åt Vovven (icke-rutinerad), fyra koppar åt Mr W. (rutinerad). Under en enda kopp fanns det en enda godisbit. Ja, jag måste dock erkänna att jag behöver vara mer innovativ nästa gång jag leker med collien, han vet PRECIS vad leken handlar om, lägger sig vid sidan och LÅTSAS titta bort samtidigt som i verkligheten håller han STENKOLL på vad man gör - och därför kan peka ut rätt kopp/burk på en gång så fort jag säger varsågod!
Schnauzern mycket mer distraherad. Räckte att le mot honom och han tappade fokus helt och hållet vilket gjorde övningen mycket svårare för honom. Well, han kanske lär sig nåt från vår gäst =)

Nästa lek var "godisuppletande" i köket. Mr W. skulle gå först (han som nästan verkade apatisk tidigare idag och jag började nästan vara rädd för att det kanske är biverkningar av medicinen han äter... blev en hel annan hund när han insåg att han skulle jobba lite :-D) och då passade jag på att burträna Vovven.
Vi hade inte skaffat bur när han var valp, det var först för ca ett halvt år sen som vi gjorde det, och därför är han inte så där helt övertygad om att det är ok att vara där. Hittills har han bara gått in korta stunder, för att käka lite tugg eller att torka skägget i burfilten... Idag fick han sitta där och vänta tills jag lagt ut godisen och Mr W. blivit klar med sitt "jobb". Vad bra det gick, måste jag säga =)
Problemet var att buren luktade korv senare och plötsligt hade jag två hundar som ville vara inne ;-)

Insåg förresten igår att Mr W. kan det där med att balansera en godisbit på nosen och ta den först på kommando. Jag har jobbat med detta med Vovven men han blir bara förbannad så idag försökte jag få honom att titta på gästen när han utför tricket. Hjälpte det? Mhm... knappt. Men vi hade roligt ändå =)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar