Vovve.net

fredag 13 januari 2012

(Nästan) Alla årstider under en vecka + hund med fart + infoträff på Skatteverket

Denna vecka har vi upplevt alla årstider. Ok, sommaren var inte här men det skulle verkligen få mig att undra vilken värld vi lever i - om det var sommar i Sverige i januari.

Måndagen kommer jag inte riktigt ihåg men i tisdags var det riktigt härlig vinter - med -3, noll vind och härliga, härliga solen. I onsdags var våren här, mössan åkte av och så som jag skrev på min fb "kroppen svettades och gräset luktade hundbajs" precis som i april. Igår kom hösten och idag är det vinter - med full fart.

Gårdagens regn övergick under kvällen i ishalka och idag kunde man njuta av sina dagliga promenader i massiva broddar ;-) Men men, kan inte klaga, broddarna jag köpte för nån månad sen visade sig verkligen värda 175:-! Jag kunde t.o.m. springa till spårvagnen utan att glida en enda gång!

Två nya vovvar har vi tagit emot. En border terrier och en bullterrier blandning. Jag tror jag är terrier-människa, egentligen. Alltså, border är inte riktigt min "grej" men bullisen... O... Älskar! Tjejen med fart, tusen idéer i sekunden, en som verkligen kan driva sin sak genom (alla måste acceptera det på det viset som hon tänkt sig!).

Jag tror inte det blir nån labbe i framtiden (alltså privat), tror snarare det blir en schnauzer till eller en riesen, eller en wheaten, en amstaff eller en staffe. Hundar med full fart, karaktär och egna idéer om hur livet ska se ut. En sån som lägger en tass på dig och istället för att säga "O, matte, jag älskar dig, jag är din" med blicken säger "Jag ÄGER dig!".

A propos detta, råttjägaren hemma tror att det är han som går ut med oss och inte vi som går ut med honom. Haha. Det är så komiskt när han tar kopplet i munnen, kastar en blick "Nu går vi" och tar ett bestämt steg framåt. När han verkligen ser ut som om det var han som leder människan i koppel ;-) Jag låter honom "leda". När vi kommer till första korsningen kommer han ändå titta upp på mig med frågande blick "Vart ska vi nu, matte?" ;-)

Igår var jag på en informationsträff om förenklat årsbokslut och deklaration 2012 på Skatteverket. Jag rekommenderar verkligen Skatteverkets träffar, har lärt mig en del och alla krångliga begrepp är inte alls så krångliga =) Nu till helgen jobbar jag (mitt "gamla" jobb, ingenting med hund, tyvärr) men nästa vecka kommer jag ha lite mer tid på eftermiddagarna då kommer jag verkligen ta itu med det och avsluta 2011 på Emilias Hundtjänst som man ska =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar