Vovve.net

onsdag 18 januari 2012

I valpköpstankar (2014)

Den här gången kommer jag köra mer medvetet. Ska kolla valpens föräldrar riktigt noga. Men det finns alltid "men". Som t.ex. hos Riesenspass och deras planerade parning. Tiken har i mina ögon riktigt bra MH (iaf ser ut som en hund som skulle passa mig, dock önskar jag mig lite mindre intensiv hund vid hälsning ;-)) men jag har kollat hennes bröder och systrar och inte många är imponerande... Inte heller mormors MH skulle jag vara nöjd med...

Kollade på Carlshill's kennel också och deras planerade parningar. Deras egna Exa men fint MH. Kommer från en i mina ögon bättre kull än Riesenspass Libertas.

Har kommit fram till att jag egentligen vill ha en hund som är ganska lik den jag redan har (alltså schnauzeraktig) men i större format (som orkar med "ordentligt" drag). Och eftersom jag typ alltid varit småförälskat i just riesen är det inte så svårt att gissa vilken ras jag gärna väljer ;-)

(grejen är att vi skaffade en mellanvariant av schnauzern just för att vi inte trodde att riesen skulle passa i vår lägenhet med tanke på storleken men nu när jag tillbringar utomhus typ 8 timmar per dag och hunden är med är jag inte längre så säker på att en riesen inte skulle passa i mitt livsstil)


Jag kollar vidare i alla fall. Kommer att hålla ett öga på Streamlight's labbar under tiden men... är fortfarande inte övertygad om att jag kan leva med en jaktlabbe. Däremot ser jag verkligen mig själv i framtiden med en svart riesen vid min sida.
Tanken är att jag ska övertala maken att det enda jag vill när jag fyller 30 (mindre än 3 år kvar dit) är en hund till. Och jag tror faktiskt det finns en stor chans att han säger ja ;-)

1 kommentar:

  1. Jag har två riesens och en cocker i lägenhet, går alldeles utmärkt eftersom de motioneras och aktiveras utomhus ;) Jaktlabbe är ju en trevlig ras men tänk på att de fäller, nåt så kopiöst!! När det gäller kennlar och kombinationer så kan jag ju tipsa dig om några om du säger vad du vill ha för typ av riesen!

    /AC
    www.lillaliam.se

    SvaraRadera