Vovve.net

söndag 1 januari 2012

Gott Nytt År!

Då har vi överlevt en Nyårsafton till och välkomnat år 2012. Utan något större problem, att tillägga.

Eftersom jag inte rastar så många hundar under de här två veckorna då många är lediga och vill gärna ta hand om sina hundar själva saknar jag mina promenader. Kroppen säger ju ifrån om man sitter för länge - det är som om den krävde sin ordinarie dos av motionen. Så jag tog tillfälle när vädret var som bäst (igår var det verkligen fint - kallt och soligt, så som det ska vara på vinter). Jag och Vovven åkte till Judarnskogen, tog en lång sväng runt sjön där, sen sträckan vid Mälaren på bägge sidorna av Nockebybron för att avsluta via Olovslundsdammen och sen hemåt. Hela promenaden tog ca 2.5 timme.

Tyvärr råkade vi för raketskjutning alldeles på slutet och det var första gången jag såg Vovven rädd (ja, förutom när spökena dykte upp under MH:et i höstas). Det som var märkligt var att det inte verkade vara själva smällen han blev rädd för utan ljuseffekterna som uppstått strax innan det smällde. Som tur är var vi redan nästan hemma vid det tillfället.

Själva kvällen gick det dock lugnt. Jag är så glad att min musiksmak är hard and heavy, ingen smäll vinner mot Judas Priest, Iron Maiden, Manowar, Hammerfall eller även Skid Row. Låg i soffan och lyssnade på musik tills Husse ringde att han var på väg från jobbet. Eftersom jag saknade cigg tänkte jag gå ner till t-banestationen, hämta honom och sen passa på att gå in i en närbutik (öppen alla dagar, verkar det som) och handla lite. Tog Vovven med mig och det gick hur bra som helst. Han brydde sig inte alls =) Visste precis vart vi var på väg och ingen smäll skrämmer honom från att ta sin uppgift på allvar - att möta sin husse på stationen ;-)
Det blev också vår sista kissrunda. 21-tiden.

Sen såg hela familjen på "In time" (mycket konstig film... men inte alls så bra som jag hoppats på). Vovven låg i knät och sov som en stock (och duktiga matten kliade på magen och det var sååå sköööönt... ;-)). Han gick med mig ut på balkongen för att ta årets sista cigg (inte alls rädd). Strax före 12-slaget flyttade vi till sovrummet, jag öppnade persienner för att visa Vovven utevärlden (inte världens bästa idé). Han satte sig på sängen mitt emot fönstret och tittade ut men eftersom han verkade vara lite orolig drog jag för, la Vovven på rygg igen och kliade honom genom raketskjutningen. Sen var det bara att borsta tänderna och lägga sig "på riktigt".

Vovven visar sig vara en mycket rastypisk schnauzer - även när han blir lite rädd tar nyfikenheten över och han vill ändå hålla koll på världen så att den inte går under ;-)
Det är egentligen ganska skönt måste jag erkänna. Att inte behöva gömma sig i badrummet eller källaren, att kunna ta hunden ut utan att han själv vägrar kissa/bajsa/lukta på marken. Hoppas att det fortsätter så nästa år också - om inte någon duktig och smart politiker inför fyrverkeriförbud eller åtminstone licens/tillstånd för att kunna köpa skiten.

Till slut ville jag dela med en bild som jag tagit förra helgen under strömavbrottet efter Dagmar. Boken i knät, Vovven i sängen och pannlampan på... pannan, ja ;-)



Gott Nytt År!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar