Vovve.net

lördag 27 april 2013

Spårlördag

Steg upp tidigt som f*n och stack till Nacka för att möta våra spårkompisar och hinna lägga mer än ett spår (som vi gjorde förra veckan). Var där alldeles för tidigt, tänkte åka i god tid för att inte riskera komma för sent så var jag en halvtimme för tidigt istället.

Först lät vi hundarna leka en stund, sen var det dags för jobb. Två spår han s det med.
Första med två vinklar, en 90-graders och en lite mjukare. Strike tog upp spåret rätt fint och fortsatte raka vägen till första apporten MEN tänkte inte lämna den till matte utan plockade upp den och tog den vackraste vinkeln nånsin! Svårt att klandra honom, måste träna mer på avlämning helt enkelt utanför spåret. Det blev rätt snurrigt i hans huvud när han skulle lämna in den så att han tappade hela grejen med uppgiften och cirklade, cirklade runt flera ggr innan han tog upp spåret igen. Sen gick det superfint, andra vinkeln avklarad MEN han missade slutapporten (jag la ut en boll lite längre bort för att kunna byta apporten mot den men bolltokig som han är tog han raka vägen till bollen istället).

Så vid nästa spår gjorde jag lite ändringar. Först gick spåret på stenar, sen i lera/vatten så jag tänkte att det blir lämpligt att lägga ut första pinnen redan strax efter pölen i förhoppningen att han inte vägrar gå där. Sen använde jag bollen i en vinkel utan apport för att få ännu större sug i hunden - där en vinkel på 90 grader. Sen gick spåret på ett mjukt underlag (mossa) till nästa pinnen, 90 graders vinkel igen och så lite till till slutapporten.
Schnauzern fick världens fart förbi vattenpölen, FÖRBI första pinnen - RAKA VÄGEN till bollen. Jaha, det var kanske inte världens bästa idé. Sen fick jag behålla bollen och resten av spåret gick galant! Så vi körde lite bollkamp vid avlämning av slutapporten.

Vi avslutade passet med en social stund - lek för schnauzrarna, prat för mattarna (?). Roligt :-) Ska försöka lägga ut en bild på våra skägg sen när jag hittat en som passar bra.

Imorgon är det rally som gäller :-D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar