Vovve.net

tisdag 23 april 2013

Mycket långt inlägg om agility, spår, besök och hur Schnauzern skrämde livet av Matte i helgen

De senaste dagarna har det oavbrutet hänt nåt här hos oss. Först började vi på agility steg 4, den alldeles sista kursen i grundutbildningen på SBK.

Eller nej, det första egentligen var att jag lämnade in Schnauzern hos en tjej på ett relativt nyöppnat hunddagis här i närheten för ullkamning - och jag måste säga att hon gjort grymt jobb :-) Raka vägen därifrån åkte vi till klubben, först en promenad runt eftersom vi kom fram nästan en timme för tidigt (jag håller fortfarande på att lära mig hur Stockholmstrafiken ser ut när det gäller bilkörning), sen ett superhärligt pass där vi tränade på bl.a. framförbyten på en kortare bana med lite svängar här och där.
Vovven supertaggad, han är verkligen grym när det gäller agilityn. Visst kan han ibland bli lite för ivrigt och om man lät honom bestämma skulle han helst köra banan själv utifrån sin egen handling men efter en stund av "Matte, kolla vad jag kan!" är det lätt att få honom som man själv vill :-D Det förutsätter dock att man själv vet vad man vill, haha.

Vi kom hem riktigt sent, strax före 22, fick springa ner till butiken när jag insåg att det inte fanns nån mjölk hemma för jag fått för mig att jag skulle ha O'boy (vädret var inte världens bästa i fredags och jag var ute hela dagen och hela kvällen). la mig så sent att jag försov mig till vår lilla spårträning i lördags! Hade tänkt stiga upp kl. 5.30, fixa lite frukost att ta med och köra till Judarskogen för att möta schnauzertjejen Melba och hennes matte och lägga 2 spår. Dock stängde jag av larmet och somnade om, vilket resulterade i att jag endast hade en kvart på mig att göra mig i ordning och sticka (bra att jag packat om väskan efter agilitykursen så att spårpinnarna, linan och selen var med!). 20 minuter försenad (ber om ursäkt) parkerade jag bilen utanför växthusen vid Åkeshovs station, sen riktning -> skogen.

Vädret var helt underbart, inte för blåsigt (fast det visade sig ändå ställa till för lilla schnauzern), riktigt riktigt soligt med någon minusgrad som gjorde att leran frusit och det var mkt enklare att röra sig i skogen :-)
Jag la ett lite längre spår med två 90-graders vinklar och efter slutapporten la jag Vovvens favoritleksak (en boll med ett snöre) så att han skulle lämna apporten fint ;-)
Tror vi väntade lite för länge (1 timme) för när det var dags att köra sprang Schnauzern raka vägen dit spåret började och sen gjorde en mjuk sväng till vänster istället för att ta vinkeln så som jag lagt den. Det gjorde att han missade första pinnen (vi fick plocka den senare, den var hur enkelt som helst att hitta) men sen gick han fint och hittade både andra markeringspinnen och slutapporten (men passade på att tugga den lite innan han bestämde att det vore roligt med en dragkamp med den... det tyckte naturligtvis inte Matte!).

Vi hann bara med ett spår, jag skulle ha gäster från Polen över helgen och ville hinna handla och städa innan de skulle komma men eftersom vi betalade parkeringen till 10 gick vi till ängen där man får släppa hundarna (annars råder koppeltvång där i reservatet) för lite bus. Två glada schnauzrar fick sällskap av en storpudel och en flat, Strike (jag kanske ska börja kalla honom med hans riktiga namn, det börjar kännas lite fjantigt att hålla på med "vovven" som jag hittills gjort) var riktigt glad med tanke på att det var tre tjejer som ville sällskapa honom ;-)
Jag är trots det mycket tacksam över att båda mattar frågade först innan de lät sina hundar springa fram. Det kändes tryggt, avslappnad och alla verkade ha koll på sina hundar. SKÖNT!

Hemma till 10.20, vrålstädar snabbt, sätter mig i bilen för att köra till mataffären och vad? Jag får ett sms att mina gäster redan landat på Skavsta! Jag som trodde att de skulle vara här till 16.00, planerade också byta däck (kört på dubbar hittills)... Nu plötsligt var det jättebråttom!
Min lilla stackars hund hade knappt nån tid för att återhämta sig efter alla aktiviteter innan det var dags att ta tuben till stan för att hämta besöket. Och att ha gäster här är något han definitivt inte är så van vid... Då sover han inte så bra utan vill gärna hålla koll på allt och alla hela min vakna tid.

I söndags skulle jag agera guide i Stockholm. Det gick si så där. Hunden var så slut att efter att ha promenerat från Thorildsplan längst Mälarstrand visade han tydligt vid Stadshuset att han ville hem. Vi kom till Gamla Stan där jag lämnade tjejerna och själv åkte tåg hem för att låta honom sova lite. Återigen till stan, båt till Djurgården, sen promenad till Centralen... Ja... Jag är inte så van vid att ha besök här heller så min mage började strula (lite stressrelaterat, tror jag tyvärr) och det var inte alls lika roligt som jag trodde det skulle vara :-(

Men det värsta kom först på kvällen. Redan vid 19-tiden märkte vi att Strikes mage inte är som det ska. Han fes FRUKTANSVÄRT äckligt och han kunde inte komma till ro fast han var jättetrött. Vid 21 började det - först kräktes han upp all mat han fått på kvällen, sen skum, sen ännu mera skum... Efter en timme började kräkningarna färgas rosa, sen rött... OMG, jag blev så rädd!!! Vi sprang ut 2ggr, där ville han endast äta gräs när han mådde lite bättre och när han var sämre igen skakade han, gnällde, morrade och försökte kräkas ännu mer - fast magen var HELT TOM så att ingenting kom! :-( :-(
Jag fattade beslutet att inte åka in till djursjukhuset. Tänkte avvakta under natten. Var det ett bra beslut? Det vet jag inte men mitt på natten lugnade allt sig och Schnauzern var bara extremt trött och törstig (ja, anledningen till att jag valde att avvakta var att han inte sagt nej till vatten, snarare tvärtom, jag fick ta bort vattenskålen en stund för att han skulle ta det lugnt med drickandet). Det var vid midnatt som jag somnade och Husse tog över vårdnaden någon timme till (trots att vi bägge två skulle upp tidigt).

Måndagen kom med larmet kl. 4.30 pga att vårt besök skulle åka hem. Jag tog hunden med mig ner till tunnelbanan, han fick vara lös och ta det i sin egen takt och han verkade bra om än lite hungrigare än vanligt. Bra tecken, tänkte jag. Lilla schnauzer-retriever ville t.o.m. bära Metro-tidningen hela vägen hem åt mig :-)
Sen dess har han inte varit dålig. Jag har börjat ge honom små matportioner av sönderkokt ris och ett speciellt dietfoder i blötform (han verkar älska det!). Det har han klarat hittills, förutom nu under eftermiddagen då han vägrade äta. Naja, vi väntar och ser, han kanske helt enkelt inte är så hungrig längre för han rör sig inte lika mkt som vanligt, vilar mest inne och dessutom har redan ätit 4ggr idag.

Min första tanke när han blev dålig var "maginfluensan" han hade för drygt 1 år sen och eftersom den smittar fick jag pyssla om schemat på jobbet och åka till mina daghundar istället för det vanliga, att de kommer hem till mig och sen går vi ut och rastar andra.
Men igår kväll fick jag tänka lite och tyvärr så tror jag allt det där är stressrelaterat hos honom med :-( Så nu i fortsättningen ska jag hålla bättre koll på hans vilotider. Därför är han nu mest hemma så att han återhämtar sig för vi tänkte köra lite agility imorgon (ska ta det lugnt med honom på banan) och kanske lite rally på torsdag om allt går bra, men hundrastningar med andra kan han få skippa, iaf hela dagarna ute.
Det är fortfarande ett par hundar som är borta pga tidigare kennelhosta och det skapar luckor i mitt schema som gör det fullt möjligt för mig att komma hem en sväng mitt på dagen och lämna Schnauzern hemma för hans vila så att han är med kanske 3 timmar istället för 7.

Ja, det låter som en plan för veckan. Hoppas hans återhämtning fortsätter som hittills!

PS. Om inte allt detta var tillräckligt... Körde för att byta däck igår. Fick köpa 2 nya för de var så slitna... Grejen är att jag köpte bilen i oktober och åkte in och bytte till vinterdäck direkt så att jag inte riktigt visste mkt om sommardäcken... Nu vet jag mer - jag skulle nämligen köra till min praktik hos en annan instruktör (en del av min egen utbildning) och halvvägs inser jag att jag troligen inte har mycket luft kvar i vänstra framdäcket. Mycket väl var det så, ventilen var inte stängd MEN den ska INTE släppa luft bara så här! Körde till OK Q8, pumpade däcken (och kollade trycket i de nya däcken), stängde alla ventilerna ordentligt och körde till kursen. 15min försenad kom jag in mitt i övningen som störning (inte alla hundar gillade det, måste jag säga!).
I morse ringde jag till en bilverkstad som ligger mitt i "mitt jobb". Jag passerar den flera ggr om dagen när jag är ute och rastar och kan lämna och hämta bilen där lite när som. De hade egentligen inte tid för obokade kunder men sa åt mig att komma vid lunchtiden och att jag kanske skulle kunna få nån hjälp. Och det fick jag, verkligen! Nu har jag finpumpade däck med nya ventiler och det gjordes DIREKT när jag kom dit, tog bara en superkort stund och jag fick inte betala nåt! :-D :-D
Det bästa som hänt de senaste 48 timmarna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar