Vovve.net

söndag 24 februari 2013

Prova-på sök (I'm lovin' it!)

Dagens prova-på-sök gick över förväntan och jag fick veta att jag har ett bra sök-material som faktiskt bör få utvecklas inom grenen. Alla 8 försök klarades i princip på en gång, schnauzern var verkligen fokuserad på uppgiften, han spred glädjen runtomkring - det är bara en annan sak som får honom att se ut på det viset och det är ute på agilityplanen (speciellt när han ska köra raka sträckor med mycket fart!)!

Så nu fick man en tankeställare... Vad ska jag göra med min hunds begåvning? Problemet med sök är ju att man behöver vara minst två för att det ska kunna tränas... Dvs. vi behöver en träningsgrupp. Och kanske någon mer kurs så att vi får mer kött på benen, iaf matte ;-)
I maj kommer Micke, Stockholms Hundcoach, köra en helgkurs i sök (grundkurs) och jag har redan anmält schnauzern och mig och hoppas på en plats. Det jag såg av min hund idag ser jag inte varje dag, ska ni veta. Samtidigt har jag också anmält mig till en sökkurs på brukshundklubben men vi får se hur det blir. Där tränar man ju hela grenen inkl. lydnad och budföring. Budföringen skulle troligen gillas av schnauzern men lydnaden... naja, han gillar ju att träna och han gillar att vara tillsammans med mig och göra grejer men är lite... störningskänslig när det gäller lydnaden. Och att pila på detaljer är inte hans favoritsysselsättning - "jag sitter ju, matte, vad vill du mer?" och "måste jag ligga här så länge, gräset därborta luktar ju så gott"...

Men men... nu väntar vi på våren, barmark (förlåt mig, alla vinterdragentusiaster!) och agilityträning utomhus! För det att vi ska ut och tävla i år, det är redan bestämt.

Ikväll blir det en kompispromenad med vår favoritgranne, en JRT Mister, sen "Brottet" på tv och sen får vi säga godnatt. Imorgon är det bara 9 hundar som ska ut (varav 2 ska få 2 promenader per dag) så det blir en lugnare dag på dagtid. På kvällen ska jag iväg på ett jobbmöte med en portugisisk vattenhund. Spännande =)

4 kommentarer:

  1. Va härligt att han tyckte det var så skoj! Hoppas att ni får plats på kurserna. =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Har redan fått svar, vi är med på båda =D

      Radera
  2. Sv: Tack för engagemanget, tyvärr tror ja dock det blir lite väl långt, isåfall närmare att åka en bit här i Finland. Bor nästan mittemot Umeå rakt över vattnet så skulle det vara där runt någonstans (runt Umeå alltså) skulle det vara närmare för mig än att börja åka långt ner eller upp här i Finland :)

    SvaraRadera
  3. Sv: Jaha, tycker detta är rätt mjukt, vi gillade det iallafall :)

    SvaraRadera