Vovve.net

måndag 7 januari 2013

Tillbaka till "livet"

Tillbaka till "livet".

Har varit bortrest förra veckan. Äntligen fick jag en chans att besöka min familj i Polen - efter exakt 10 månader. Så jag lämnade Schnauzern åt Husse och Hussemor (som kom i helgen), tog chansen och stack. Först tappade de mitt bagage och jag fick handla en hel del grejer för att åtminstone kunna duscha efter resan, sen hittades väskan och fraktades till min gamla hemstad så jag var liksom tvungen att släppa dubbla hårborstar, tandborstar etc. tillbaka till Sverige. Och några julklappar också.
Känner mig så dumt, jag har inte köpt något åt någon alls...

Hur som helst, idag var min första arbetsdag i år. Före jobbet kände jag mig lite stressad - det blir alltid så när jag inte har rastat på länge och vet inte vem som är hemma och vem som inte är, vilka vi kommer att möta under våra promenader, hur vägunderlaget ser ut... och sist men inte minst - jag fick introducera en ny vovve :-) En äldre foxterrierdam med mycket bestämda åsikter. Schnauzern hade fått träffa henne en gång tidigare och blev lite kär efteråt men hon verkade inte så förtjust i honom. Nu har de dock förklarat sina ställningar för varandra ser det ut som. Först blev Skägget ordentligt utskälld vilket fick honom att backa (det var ju damens intention!), sen erfar han att man inte ens får titta åt hennes håll för då får man ett morr på sig, sen var de klara och kunde gå tillsammans utan gruff :-) Jag var noga med att inte tvinga de att närma sig varandra för mkt (koppel kan ställa till det rätt ordentligt, det vet jag från min egen erfarenhet) och smidigt gick det efteråt.

Damen fick också träffa en promenadkompis till - mötet med Vovven hade ju gått så bra så jag tänkte att jag introducerar en hund till. Sista promenadkompisen får vi träffa imorgon eller i övermorgon så att hon hinner vänja sig vid Schnauzern och Boxern först :-) Det blev vår största och snällaste hund, Boxern, som fick träffa den bestämda damen idag.
Jag visste ju att det skulle gå bra men ändå en känsla funnits i mig hela tiden: "Tänk om det inte gör det?" Men det gjorde det, det gick bättre än väntat (inga morr och inga skall där!) och nu har jag verkligen en riktigt positiv känsla inför morgondagen :-D

Några hundar är fortfarande borta så nu kör vi lite "deltid", en mjuk start på året. Skönt.

1 kommentar:

  1. Tusen tack! Ditt jobb verkar ju inte helt fel alltså, man kanske ska kombinera det med kurshållning sen när vi flyttar tillbaka till civilisationen, här finns det knappt något kundunderlag till sånt.

    SvaraRadera