Vovve.net

tisdag 1 januari 2013

Önskningar för 2013 och lite Nyårsnattsrapport

Vad önskar jag mig i 2013?

* att jag äntligen hittar ett par uppfödare som passar mig och som kan i framtiden erbjuda mig en bra valp som utökar vår lilla flock
* att jag äntligen fixar mina hälsoproblem så att de inte står i vägen för allt annat
* att min utbildning går smärtfritt :-D
* att vi debuterar på tävlingsbanor i agility och lydnad (agility har jag inga speciella mål med, bara att prova på och se vad vi tycker om tävlingar; lydnadens mål är LPI i år)
* att jag fyller i den sista lediga platsen jag har hos Emilias Hundtjänst så att jag kan fokusera fullt på att vidareutveckla relationer i de nuvarande grupperna - att vara fullbokad innebär fasta rutiner och det är rätt avslappnande för hundarna som rastas
* att jag hittar tid för den omfattande pälsvården som Vovvens mjukare (tyvärr) päls kräver så att han kan visas upp för en domare som bedömer honom nu när han är vuxen (ja, han fyller faktiskt tre nästa månad)

Tror inte jag har så mycket mer att önska mig egentligen. Kanske hitta ett ställe som kan ta emot Schnauzern vissa helger så att Matte och Husse kan göra saker tillsammans utan hund ibland, t.ex. åka på en weekendresa eller gå på bio. Jag har några platser som jag är intresserad i, nu är det bara att boka besök hos dom och se med egna ögon :-D


Nyårsafton har gått hur lugnt som helst här hemma. Schnauzern var ute vid 20-tiden och då brydde han sig inte ett dugg trots att det smällde med jämna mellanrum. Mötte en springer/bc-blandisen Signe som han gillar väldigt mycket, hon var hur rädd som helst - han fattade inte alls varför hon inte vill leka med honom som vanligt eller åtminstone lukta på honom...
Husse och jag såg på Snabba Cash 2 och sen startade vi Spotify och började med vår turné över olika skivor, låtar och stilar. Tänkte egentligen se på nån mer film men vi fastnade med musiken och så gick Nyårsnatten förbi. Hunden låg för det mesta i sovrummet där han brukar vara, kom till oss i vardagsrummet en stund bara för att mysa lite och bli kliad (i takt med musiken, haha), sen tillbaka till sängen.

Men jag förstår upprördheten över hur fyrverkeri skjuts åt höger och vänster och tänkte mycket på djur som inte har det som vi, inte bara hundar och katter som har nånstans att ta vägen och gömma sig utan också om alla de vilda djur som vi har i närheten (man måste faktiskt inte bo på landet för att ha rådjur, harar och rävar till grannar) som inte haft nånstans att gå - höger, vänster, framåt, bakåt - fyrverkerierna överallt (fast det var något bättre än förra året, vädret skrämde kanske flera eller kanske hjälpte det blöta att släcka vissa skjutningar så att inget hände trots försök - det innebär dock inte att det var tyst här, långt ifrån det!). Sånt gör mig riktigt ledsen. Skulle vilja krama de fina rådjuren som vi har här och berätta för dom att det inte är någon fara men det kan jag naturligtvis inte...

2 kommentarer:

  1. Sv: Tack så mycket!
    Har bara några få raser just nu som jag tar emot, kommer bli spännande :)

    SvaraRadera
  2. sv; samma här ! vill köra hundlöpet ! ehh ja... ehh.. vi har väll inte komit så långt. han kan ju typ allt förutom apporten, men allt måste finslipas och byggas motivation på!!

    SvaraRadera