Vovve.net

fredag 20 april 2012

På äventyr (jobb)

Jaha, blogger har ett nytt utseende och jag fattar nada...

En läskig sak har jag varit med om. Hade fyra stycken hundar med mig och skulle precis hämta den femte (mer undantag än regel, vanligtvis kör jag stenhårt på att det inte ska vara flera än fyra på en gång, men de här hundarna är alla ganska lugna och känner varandra sedan tidigare + att jag hade mycket tid och inget bråttom alls på promenaden)... Ena vovven, ganska ung och nyfiken, ville fram till en annan när de satt där fastbundna och väntade och han råkade välta hela grejen de satt i. Det skrämde den den ville hälsa på - bort från gården, ut på gatan! Usch! Vad rädd jag blev... Sånt får helt enkelt inte hända!

Skägget agerade polis, informerade snabbt om att det var någon som fattades på gården (fast han vågade inte ut på gatan för att hämta, min lilla lydiga gris... han visste att han måste stanna på gården; jag binder vanligtvis inte fast honom, förresten, han väntar ändå även om en katt passerar framför hans näsa; ja, det har faktiskt hänt och nej, han har inte sprungit efter :-D), så fick jag springa ut och hämta den skrämda hunden - som satt bara en bit bort från huset och väntade snällt på mig där (duktig vovve!). Den första, unga hunden fick någon jättefnatt (han tyckte det hela var vansinnigt roligt) och då la sig min lilla polishund i, talade om att man ska sitta lugnt och fint (vill helst inte att skäggis min ska agera på egen hand på det sättet så jag visade missnöje men samtidigt tyckte jag att det var nog rätt gjort ändå), ungen lyssnade och allt slutade lyckligt och vi kunde fortsätta med våran promenad i regnet.

Hade förresten en vovve på passning här idag. Mycket utevistelse trots dåliga vädret... Och även om tiken inte verkade gilla det hela så mycket i början blev hon snabbt glad av att få spendera tid på ett annorlunda sätt mot hur hennes vardag ser ut =) Men vila inne ville hon definitivt inte - och blev så glad när matte kom och skulle hämta, vad roligt det såg ut =)

Husse fick tyvärr plats på kvällskursen (det har jag kanske skrivit) så vi ses inte så ofta. Och det finns en del problem som jag inte nämner här (jag kan bara säga så här: jag hatar obotliga sjukdomar! men å andra sidan, vem gillar de?) vilket gör att jag blir lite ledsen när vi lever så där vid sidan om varandra just när vi håller på att lära oss hur viktig tiden vi har egentligen är... Men vi kommer kanske kunna ta någon gemensam promenad till helgen trots att jag jobbar borta. Bara måste göras, liksom.

Just det, i onsdags var det dags för första agility-tillfället 2012. Det gick underbart och jag ska försöka berätta mer någon annan dag - för nu är det verkligen dags att göra sig i ordning inför natten då jag ska stiga upp vid 5-tiden imorgon. Skulle verkligen önska att hundrastningen gav mig tillräckligt för att jag ska skippa jobba extra på ett annat ställe under helgerna men just nu ser det tyvärr ut som det gör. Har inte riktigt så många möjligheter till att ta emot flera hundar på rastning och det går lite segt när det kommer till passning (folk väljer tyvärr de "svarta" alternativen trots mina prissänkningar)...
På Valborg kommer vi i alla fall vara en liten flock här hemma - jag, Vovven och två av mina stamkunder därav en som ska sova över. Det kommer att vara roligt =) Kanske dags för besök i Judarn igen? =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar