Vovve.net

söndag 8 april 2012

Min privata schnauzerträff

Bestämde mig för att inte sitta hemma ensam hela påsken och la ut en efterlysning på vovve.net. Fick svar från en annan från schnauzervärlden (som dessutom har massor med meriter) och idag var det dags att ta en sväng till brukshundklubben för att mötas.

Var där med Skägget redan en halvtimme tidigare än jag sagt men ingenstans såg jag nån annan schnauzer så det fik vara lite miljö-/passivitetsträning i början. Det gick skit... Vovven har bara tikar i huvudet nuförtiden (och spanar efter en potentiell partner överallt där det dyker upp en hund). Det blev en liten tur till ängen under t-baneviadukten. Släppte hunden, tog fram dummyn och vi lekte ganska prestigelöst en stund för att bli av med extra energi (ja... eller tränade raka och fina ingångar - om man vill kalla det på finare sätt, för det har vi faktiskt jobbat med :-) först leksaken och sen efter går Vovven och matte (fot) och när det går som finast... Varsågod! Ta dummyn!). Sen tillbaka till klubben.

Där såg jag Fleur direkt :-) Kände igen från bilderna jag sett på nätet. Kom fram, hälsade (Vovven redan taggad då han insåg att inte bara är det en tik utom också av samma ras som han) och sen gick vi en långpromenad (och då menar jag verkligen lång!) med hundarna :-) Lyxigt - Vovven lös nästan hela tiden. Och det tog ju ändå typ 2 timmar (och definitivt mer än 5km :-P).

Tyckte det var jätteroligt att äntligen träffa nån från forumet samtidigt som nyttigt för att man fick chans att ställa frågor till ägaren av årets bäst bruksmeriterade schnauzer (2011) och riktig allroundhund.
Förhoppningsvis ses vi snart igen, måste ju spana lite på deras träning för att se hur jag och V. ska bygga vår och lyckas :-) Många retrievertips funkar ju inte på en schnauzer - men däremot schnauzertips... de bör ge resultat :-)

Synd att jag inte har några bilder på S och F men förhoppningsvis dyker det nåt upp på hennes blogg snart =)

Imorgon blir det två promenader med lagottovännen och sen ett besök på Bromma flyg (matte behöver nya hiking shoes och Vovven - en ny klotång). Sen är det jobb igen och introducering av nya (k)hunden.

Några flera skägg som vill ses nån gång tillsammans? Det är bara att höra av sig till mig =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar