Vovve.net

fredag 6 april 2012

Icke-hundträningsrelaterade klagomål (svart jobb, hobbyverksamhet, lönsamhet, näringsverksamhet)

Så har påsken 2012 kommit - med snö, vind och kyla... Perfekt. Har tänkt spåra lite till helgen då jag har ganska mycket tid (ledig tre dagar och halv ledig den fjärde) men tyvärr ser själva idén inte så lockande när man tittar i fönster. Var ute med Vovven tidigare och bara lekt i skogen, han verkade gilla läget ändå =)

Hade lite problem med honom tidigare i veckan då han fick för sig att han absolut inte gillar en av våra daghundar... den unga hunden blev lite skraj för mitt monster och jag fick reda ut allt detta genom att lämna råttjägaren hemma och bara ta ut ungen och se till att den återigen associerar våra promenader med roliga grejer och inte med den läskiga schnauzern som kommer med. Jag lyckades ganska bra, tror jag. Vi får se hur det blir nästa vecka.

Husse kommer att köra instruktörsutbildning på sitt jobb nästa vecka och detta innebär jobb 8-16 de första dagarna och en ledig helg vilket glädjer oss oerhört. Nu har det gått 1.5 år sedan han var hemma på kvällstid de dagarna han jobbade. Kommer att ses lite oftare nu.
Men tyvärr har det hänt lite otrevligheter inom familjen som gör att han ändå måste försvinna nästa helg trots ledigheten (ingen spårkurs för oss heller, troligen bara två extra rastningar)... Synd...
Sen vet vi inte hur det kommer att vara i fortsättningen. Egentligen fick han plats på kvällskursen (16-24; mån-fre), dvs. korta helger med bara en festdag istället för två (som om vi festade så mkt... men principen räknas) men det finns en chans att de flyttar honom till dagkursen istället (8-16; mån-fre) vilket är perfekt - det skulle betyda ett vanligt svenssonliv för oss de närmaste 16-17 veckorna (sen är det dags för semestern!).
Håller tummarna.

Igår kväll blev jag lite småirriterad på en annons jag hittat på blocket där en tjej med instruktörsutbildning (hund denna gång) och erfarenheter annonserar om hobbyverksamheten trots att hon planerar jobba med hund i princip hela dagarna (och därmed få in mer pengar än mitt företag ger...)... ingen hobbyverksamhet i mina ögon och hoppas att allt detta beror på att hon inte vet bättre och att hon kommer att registrera företaget som hon bör göra... och kör konkurrens på schysta villkor istället. För som det ser ut nu tar hon 150:- per promenad (1 timme) och hos mig kostar det med abonnemanget 131:- per promenad och hon skattar typ 30% om inte ens mindre än det och mina kunder betalar moms och jag skattar närmare 50%... Känns inte så roligt... Visst har hon utbildning vilken jag saknar men ändå...
Det vore inte helt fel med flera hundrastare som kör vitt även om det skulle innebära direkt konkurrens till Emilias Hundtjänst men med tanke på hur mycket svartjobbare finns här runtom accepterar jag heller flera företag i distriktet. Då kan vi åtminstone arbeta med varandra istället för mot varandra.

Har förresten skummat genom olika forum för att se hur det egentligen är med hobbyverksamheten och svartjobben och eventuellt hur man anmäler sånt till Skatteverket men det enda jag hittade (förutom det jag redan vet) var människor som tyckte det var förskräckligt att anmäla de som jobbar svart.
Aha... frågan är om samma människor skulle fortfarande tycka det är lika förskräckligt om det handlade om deras näringsverksamhetens överlevnad/egen lön... Och här pratar vi inte skillnad mellan 25000 och 30000 (även med det lägre alternativet har du fortfarande råd med ett helt vanligt liv utan större bekymmer) utom skillnad 9000 och 14000 (där samma fem tusen skillnad gör inget annat än... en större skillnad - och ger faktiskt en möjlighet till att kunna ha råd att bo i en 2:a, till exempel).

Skitsamma, nu är det påsk och det ska firas i pyjamas med pizza och film...
Glad Påsk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar