Vovve.net

söndag 17 juli 2011

Koppeltvång - något alla hundägare bör känna till!

Vad innebär koppeltvång?
Jag har hittat ganska bra artikel som summerar all info om koppeltvånget -> länk

Igår morse gick vi på en promenad till Ålstenängen. Där får man troligen ha sin hund lös (det står dock inga skyltar om detta, bara om koppel på hunden vid motionspåret i skogen). Däremot får hunden - enligt gällande lagen - inte springa lös runt under okontrollerade former. Och detta tyvärr har skett. Vi satt där med Vovven (som tyvärr inte är så förtjust i andra hundar som bara springer rak på honom, någon vi tränar nu emot så att han känner sig tryggare både ute och inne) efter ett träningspass med frisbee och godissök. Vilar.

Jag ser en lösspringande hund som kommer fram till en grupp killar som sitter alldeles vid vattnet. Ok, tänker jag. Den får ju vara där. Sen kommer ägaren efter. Stannar till, pratar med killarna. Så länge ok. Sen ser jag hunden jaga lite fåglar vid sidan om. Ägaren agerar inte. Well, jag säger ingenting så länge hunden håller sig borta från oss.
Samtidigt avleder jag min hunds uppmärksamhet från den lekande hunden med kamptrasa och det går hur bra som helst...

... tills jag plötsligt märker att den lösspringande hunden är på väg mot oss och ägaren reagerar inte! Han ropar inte på hunden, han går inte iväg - TOTALT INGENTING! Hunden befinner sig nu ca 20m från oss. Då skriker jag till denne ägare att jag inte vill ha hans hund hos mig och att han måste absolut ropa på den. Tror ni att det funkar? Ja, ägarens uppmärksamhet riktas mot hunden men tyvärr är det redan för sent. Alldeles strax har jag min hund jättestressad och en annan hund som rotar i våra saker!!

Ok, det händer ju att ens hund springer iväg, reagerar inte på inkallning etc. MEN! Man kan ju åtminstone be om ursäkt! Men NADA! Han skriker däremot på mig att det finns hundra andra lösa hundar där och att man får ha sin hund lös och att på detta ställe måste jag räkna med att lösa hundar springer till min hund!!!

Jag blev så förbannad!! På den ängen finns det barnfamiljer, kanske hundrädda människor, alla andra som faktiskt har rätt till att bli lämnade ifred. I skogen bredvid finns det vilt (även älgar har setts) som absolut inte får störas denna period på året. Och så har jag också rätt för att leka där med min hund om jag håller koll på honom så att han inte stör andra - och det gör han inte om jag har honom i långlina och tränar med honom långt ifrån de andra!

Jag förstår inte hur han kunde påstå att han hade rätt... Och vad är det för sätt att tänka - andra gör det så jag får också? Ja visst, det finns andra lösspringande hundar där men det har faktiskt bara hänt typ två gånger att någon hund kom till oss på det viset och ALDRIG har vi träffat någon som INTE skulle be om ursäkt för att det hänt!!

Jag har helt och hållet tappat lust i att gå dit och använda området som träningsplats. Problemet är att det ligger så nära... och det är faktiskt oerhört fint där.
Får man, som försöker hålla koll på sin hund, inte vara där bara för att det finns folk som inte gör det? Ska man avstå själv? Ska jag hålla mig bara till tråkiga gråa trottoarer för att någon annan vill låta sin hund springa utan tillsyn på ängen som annars får användas av alla?

Jag trodde inte att såna hundägare fanns i mitt område men tyvärr... Hur fel jag hade...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar