Vovve.net

tisdag 19 juli 2011

Emilia Galotti och Emilias Hundtjänst - let your dreams come true

Vad skönt det känns att äntligen kunna säga - jag driver ett hundrastningsföretag anslutet till Rasta Hunden. Har hittills fått massor med hjälp från organisationen. Och om vi på detta sätt kan bidra till att yrket "hundrastare" ses som mer seriöst... Varför inte?

Hur som helst så sitter jag med mängden av pappersarbetet då jag ska iväg och träffa en potentiell kund ikväll. Hoppas på att komma hem med påskrivet avtal =) Nästa möte på fredag - men där är det bara papper som ska skrivas på/under eftersom vi redan bestämt att jag ska rasta deras hundar från och med den 1/09.
Jag har fortfarande svårt att tro att detta är sant! Efter så många år som jag försökt hitta balans på livets bana har jag äntligen möjlighet att jobba med hundar - dvs. något jag önskat mig sen jag var 12 (eller kanske även tidigare än det men det minns jag tyvärr inte riktigt).

Jag ville bli veterinär under den tiden. Tyvärr fick jag ingen trevlig biologilärare på gymnasiet (hon var SÅ TRÅKIG!) och jag tappade intresse i ämnet (vad synd!). Sen var det också andra faktorer som spelade roll - t.ex. faktum att jag samtidigt ville flytta utomlands.
Har faktiskt tre närstående som är utbildade inom djurhållning - två veterinärtekniker/hundskötare (en av dem är min kära faster och gudmor i ett) och en veterinär (dock jobbar hon som Sanitary Inspector istället). Många frågor fick de svara på under min uppväxttid.

Hur som helst, jag valde bort veterinärstudier pga utlandsflytten (och delvis för dåliga avgångsbetyg från gymnasiet, definitivt inte en människa med bara MVG). Hamnade som au pair i en finsk-engelsk familj med två hundar och två katter (och x antal mus runtomkring, haha). När jag kom till Sverige och äntligen lärde mig språket i tillräckligt utsträckning för att söka jobb här började de nuvarande reglerna för arbete på hunddagis gälla - och en hunddagisutbildning kunde jag tyvärr inte bekosta själv samtidigt som jag inte hade någon möjlighet att flytta från Stockholm till något annat ställe för att försöka min lycka där. Så det blev att bita ihop och försöka göra något annat.

Jag hade sedan länge funderat på att starta eget men hade aldrig riktigt vågat tills Susanne från Rasta Hunden kontaktade mig och erbjöd sin hjälp. Det var som ett kick - ja, nu kör vi!
Och här är jag, sitter i mitt vardagsrum i en lägenhet i en av Stockholms västra förorter), med företagspapper runt om, planerar och bokar kundmöten etc. Spännande!

Let your dreams come true...
=)

PS. Jag måste bara skryta lite... Har anmält Vovven och mig till en officiell tävling i rallylydnad! Den 28/8 är det dags för vår debut på Lidingö BK! Hoppas att ingen skrattar åt våra försök... Nu tränar vi för fullt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar