Vovve.net

söndag 1 juni 2014

Officiella debuten i avancerad klass (rallylydnad) och små små planer i lydnanden

Nyss hemkommen från rallylydnadstävlingen på Märsta-Sigtuna BK. En trevlig tävling i fint väder, stundtals lite för varmt men det beror ju inte på arrangörerna, haha. Banan var lagom utmanande för vår debut i avancerad klass (alltså vi tävlade avancerad en gång i februari men det var inte officiellt då), inga tempoväxlingar som tur är och högerhandling tog ca 30% av banan. Inga frestelser och inga "3 steg bakåt" - däremot "sitt, sidosteg till vänster, sitt" som inte är vår favoritskylt och mitt steg var absolut inte så tydligt som jag ville ha det (och som vi faktiskt tränat på innan).

Schnauzern fick för sig att han INTE ska snurra (och det var snurr under gång med högerhandling, lite svårare) och jag fick några poäng avdrag för förarfel (komma ihåg till nästa gång: "läggande under gång, gå runt" = stanna vid hunden innan du går runt; "sitt, gå ifrån, kalla in" = stanna EJ vid konen) men det största problemet var nog honnören.

Jag fick gå in i honnörrutan när första ekipaget gick banan. Inte så förbered men visste samtidigt att jag inte kommer vara bättre bered sen så det fick vara så. "Ligg framför" var honnören. Visade sig inte vara så enkelt, när föraren på banan ropade glatt till sin hund vände Schnauzern på huvudet och jag ville påkalla hans uppmärksamhet med vårt uppmärksamhetsljud och han fick för sig att momentet är avslutat och satte sig :-/ -10 poäng. Nästa gång ska matte hålla tyst i honnören!

Hur som helst, vi slutade på plats 7 (not bad!) av 19 hundar med våra 74 poäng som räcker som kvalificerande resultat. Vi är alltså på väg mot vår tredje titel i rallyn :-)

Det var länge sen vi tävlade sist och det var väldigt roligt att vara på en tävling igen så nu ser jag verkligen fram emot nästa gång vi kör rally officiellt - om 2 veckor blir det :-)
Vi är anmälda till en agilitytävling nästa helg men vi får se hur jag mår då... Kanske ska köra ändå?

Fick också se Strikes kusin Axel köra LK3 och jag blev så sugen på att tävla lydnad att nu är vi anmälda till en tävling på vår första hemmaklubb den 25/6 och jag ser faktiskt fram emot den! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar