Vovve.net

söndag 9 februari 2014

Ett MH-minne som jag fortfarande ler åt

Igår var det en dag i schnauzers tecken men utan hund. Det var nämligen dags för Schnauzerringens årsmöte och däribland en föreläsning av Bodo Bäckmo om schnauzer-pincherrasernas mentalitet. Mycket nytt har man lärt sig, bl.a. hur man egentligen ska läsa och tolka MH-resultat. Jag är så glad att jag kunde vara med på den delen av mötet.

Så nu på morgonkvisten sitter jag och kollar Strikes MH-resultat igen (inspirerad av gårdagens föreläsning) och skrattar åt hans jaktintresse där (eller snarare brist på detta). I verkligheten såg det ut så där:

Schnauzern tror han är på upptäcktsfärd i skogen med matte. Plötsligt dyker lilla bytet upp. Schnauzern stannar upp, tittar på den - och så tittar han på matte med "leende på läpparna": "Ha, visst var jag duktig, matte? Jag sprang inte ifrån dig fast jag kunde" :-o

Så han sänker ner statistiken för jaktintresse för schnauzer p/s ganska rejält, hihi. Betyder inte att han inte sticker på vilt när tillfälle ges dock - synd... :-P Däremot så är jag fullständigt medveten om att det varit enklare att träna honom lös än vissa andra schnauzrar så mindre jaktintresse än många andra har han dock. Och jag förstår vad beskrivaren menade när hon sa "Du har en mycket trevlig schnauzer", kollar man de andra siffrorna så är han faktiskt det :-) Nu efter 2 år håller jag verkligen med henne!

Synd bara att jag inte kunde närvara på resten av mötet, bl.a. när omröstningarna tog plats. Hade gärna varit mer delaktig, speciellt med tanke på att jag själv är intresserad i att engagera mig mer, det är bara att jag inte riktigt vet var jag ska börja nånstans... men men... Vi får fixa det där med Ronden 2014 först och se till att det blir en trevlig upplevelse för alla så får vi ta det därifrån.

Snart ska min skäggige kompis och jag åka på en utflykt till Täby - en av våra promenadkompisar flyttade dit för ett par veckor sen och det är dags att se deras närområde och leka lite ute. En skön och avslappnad dag, med andra ord.

1 kommentar:

  1. Asch att du måste jobba när det är ljust ;-). Kände att jag riktigt längtar efter lite spårträning, trots att det egentligen inte var så längre sedan sist, men det känns som det med snön som varit. Jag jobbar natt den här veckan, så försöker vara ute lite med schnauzern när det är ljust. Hade nästan glömt hur min gata såg ut i dagsljus ;-). Nu blir det som tur är ljusare och ljusare, så snart lär jag se ngt på morgonturerna och kvällspromenaderna. :-)

    SvaraRadera