Vovve.net

fredag 6 september 2013

Start på tävlingslydnaden där jag är deltagare och erbjudande om valpkurs där jag står som instruktör

I tisdags började vi på en kurs "förberedande tävlingslydnad". För ca 2 år sedan gick vi en sådan en gång men under kursens gång blev Strike riktigt sjuk och vi kunde inte riktigt fortsätta med träningen efteråt - sen försvann motivationen. Nu har jag hittat den och jag är grymt nöjd med kursens första tillfälle, där instruktören arbetar utifrån samma synpunkt som jag lär mig att arbeta ur.

Platsliggning - hunden ska känna sig trygg. Jobba med tiden före avstånden. Ska ni gå vidare efter att du kommit tillbaka till hunden? Ta ett steg bakåt först så att hunden inte får något sug framåt och den lämnar platsen lugnt och sansat. PERFEKT!

Linförighet - fotgående. När hunden förstått att "fot" betyder "du ska vara på vänstra sidan och hålla kontakt" börjar man med ett steg och gör halt. Hunden behöver inte sätta sig direkt när du stannar, det vi vill belöna är kontakt vid rörelse framåt. Belöna när hunden behåller kontakten under det första steget. Skynda långsamt till nästa steg.

Av andra saker jag gjort under veckans gång: haft 2 praktiktimmar till med mina projektekipage. Valpar på tapeten. En mittelspitz på 10v. (nu 11) och en dvärgpudel på 4mån. Superhärliga hundar - en försiktig och lite avvaktande, funderar lite först innan den agerar; den andra riktigt framåt och übersocial. Två utmaningar.
Jag är dock inte riktigt nöjd med min "prestation" som instruktör. Sitter och förbereder i timmar, har en riktigt bra känsla innan och så åker jag till kursstället och... yes, jag tappar det hela. Jag är sk*tnervös och har ingen aning hur jag ska lära mig att slappna av i dessa situationer.
Och jag vill det så gärna!

Tänker köra en valpkurs i oktober, tror ni någon kommer? Den är gratis, ska gå på lördagar (10.00 eller 11.00) i Södra Ängby/Bromma. Är det någon som vill vara med? Denna valpkurs är en del av min examination under instruktörsutbildningen och jag behöver 4 ekipage som kommer att träna med mig vid 4 tillfällen á 75 min vart.

Håller på med ett research för att göra kursen så roligt och givande som möjligt. Hoppas jag lyckas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar