Vovve.net

lördag 7 september 2013

Denna fina lördag...



Tjock, tjock dimma över vägarna. Hade jag inte vetat hur man kör till klubben hade jag säkert kört vilse...



Första spåret gick på en rätt så platt mark i en fuktig, höstmossa. Två vinklar, 1 mjuk och 1 på 90 grader. 3 apporter. Liggtid 30min. 
Schnauzern tog upp spåret och tappade intresset direkt. Kissade på ett träd. Promenerade runt. Och när jag suckade irriterat ställde han sig bredvid med finaste kontakt och frågande blick: "Matte, säg vad du vill att jag ska göra istället". 
Två gånger gick vi tillbaka till spårbörjan. Till slut lossnade det i huvudet på min kära hund. Han missade första apporten men de andra tog han klockrent. 



Spår 2. Hårdare terräng, korsade flera stigar och ett motionsspår. Ridstig i närheten. 4 apporter, 3 vinklar. Ganska mjuka allihopa. 
Schnauzern fint från början, bra fart, bra arbete, bra markeringar. Ingenting att tillägga. 


Efter den trevliga morgonen i skogen och spårtecken fick man åka och veckohandla (avskyr det men eftersom jag är den enda med körkort i hushållet får jag fixa det - i gengäld fick jag hemmet damsuget och moppat, bra deal) och sen hämta Mr W, som är här i hemhotellet under helgen. 
Fick vara en stund den hundägaren som jag avskyr - Mr W bestämde sig för att vandra på egen tass och ragga på en snygg löptik i närheten (han är kastrerad men det verkar han inte bry sig; konstigt nog den okastrerade schnauzern höll sig nära mig och var mkt mkt duktig!). Men kvinnan tog det lugnt, vi pratade en stund, sen for vi iväg till en kortrunda vid skogskanten. Svalt och skönt. 

Sen dags för lite inlämningsuppgifter till utbildningen och - ÄNTLIGEN - en vilostund!! <3

Men nu är det dags att sätta på kläderna och ta en runda ute igen. Har inte gått i närområdet sen igår kväll, lite nyfiken på vad detta har att erbjuda denna fina lördag.

5 kommentarer:

  1. "Schnauzern tog upp spåret och tappade intresset direkt. Kissade på ett träd. Promenerade runt. Och när jag suckade irriterat ställde han sig bredvid med finaste kontakt och frågande blick: "Matte, säg vad du vill att jag ska göra istället." ... haha, du skriver så underbart roligt :)

    Så kul att det gick bra att spåra, skulle vara kul att prova någon dag. Men har ingen aning om hur man gör bara... får ta en kurs någon gång ;)

    http://nelliethedog.blogg.se/

    SvaraRadera
  2. Ja, det är en nybörjarkurs. Jag reagerade inte direkt då när jag var där, eftersom jag aldrig kört agility innan och tänkte att kursledarna hade koll, men nu har flera stycken skrivit samma sak som dig, att det är för mycket krav och för tidigt att börja med så många hinder i rad. Ja, jag får se hur jag gör. Det är ju inte roligt eller bra för Sammy iheller att göra fel hela tiden eftersom jag själv blir irriterad och frustrerad efterrsom jag inte får in henne... Jag verkar ju inte direkt få någon hjälp av kursledarna iheller, de verkade mest tycka att vi var besvärliga och ivägen. Spåra verkar väldigt roligt, har dock ingen koll på hur man gör :)

    SvaraRadera
  3. Det verkar trots allt ha varit en härlig spårdag i skogen, bilderna är ju ljuvliga!

    SvaraRadera