Vovve.net

torsdag 2 juni 2011

Om lek i rastgårdar

Rastgårdar är mycket roliga uppfinningar. Jag tycker det är oerhört bra att de finns - för var skulle man ta vägen med en hund som behöver springa lös ibland (alla gör det!) men som inte klarar av att göra detta någon annanstans? Då är rastgården den ultimata lösningen.

Men av vissa används den i fel syfte. En hund är en hund, den kräver sin motion, naturligtvis, men den kräver hjärngympa också för att inte gå i väggen! Jag skulle aldrig klara av att leva utan att läsa en bok då och då (helst så ofta som möjligt), eller en tidning eller lösa sudoku/korsord etc. Jag skulle helt enkelt inte vara lycklig oavsett hur mycket motion jag skulle få och hur bra den fysiska hälsan hos mig skulle vara.

Samma gäller våra hundar. De som sover med oss på nätterna för att senare få sova nästan hela dagarna hemma ensamma när vi jobbar. De som vi bär i väskan till det närmsta shopping-centret för våran shoppingtur. Alla hundar behöver aktiveras mentalt för att vara friska och glada vovvar.

Men det finns ägare som lägger alldeles för stor vikt på det där med motion och alldeles för liten vikt vid det där med hjärngympa vilket oftast resulterar i stressade, understimulerade hundar, förstörda hem. Och när man äntligen gör något med vovven, är det inte alls roligt pga all energi som hunden måste få utlopp för och gör det i denna stund som vi hade tänkt som en mysig moment mellan oss och hunden...
Att komma tillbaka från jobbet, ta ut en hund, ta den till en rastgård och bara släppa den där med andra hundar "för att den ska springa ifrån sig/leka ifrån sig" är inte alls bra för hund. Den behöver inte detta. Vad den behöver är tid tillsammans med ägaren och några riktiga uppgifter att lösa - 15 minuter spår/sök ger så mycket mer än 15 minuter vilda lekar i rastgården.

Och vi som av olika anledningar har skaffat oss hund bör nu se till att hunden har det bra. Detta innebär att vi ibland måste göra något vi inte har lust med (typ gå en lång promenad när det blåser och asregnar) eller inte riktigt har ork med (trix för hjärnan efter en hel lång dag på jobbet). Men vi tog på oss ansvaret för just denna hund. Det får vi aldrig glömma.

Jag säger inte nej till lek (med andra hundar) i rastgårdar men den ska snarare tillhöra undantag än regel i vardagen.


***


Apropå trimning, jag skickade bilder till våran uppfödare och hon tyckte det var bra jobbat som för en nybörjare, därför tänker jag inte lägga detta åt sidan :-)
Vovven ser ut så där:



Rallylydnad har vi börjat med. Jag berättar lite mer sen :-)
Och steg 1 i agility är avklarad :-) Det blir fortsättning till hösten, definitivt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar