Vovve.net

lördag 4 juni 2011

Lite om rallylydnad och lite om agility

I tisdags var det premiär på rallylydnad för mig och Vovven. Det var kanske inte lika roligt som agility men mycket givande =) Så fokuserad på mig och uppgifterna har Vovven inte varit på länge (utanför agilitybanan, naturligtvis)! Vi kommer definitivt fortsätta träna =) Vi gör det hur som helst varje dag fast utan skyltar - papper i skrivaren har tagit slut och jag kan inte riktigt hitta tid för att åka iväg och köpa nytt ;-) Lazy bi*ch ;-)

Det som jag uppfattade som svårast och roligast samtidigt var instruktörens första mening
"Sträckt koppel ger poängavdrag och detsamma gäller om man medvetet rör vid hunden"
O, en utmaning för oss, tänkte jag! Det är det också. Då jag har hittills krävt Vovvens uppmärksamhet genom att lägga min hand på honom eller nudda till honom, var det en stor grej att byta till bara använda röst och kroppsspråk. Men vi klarar detta galant när vi väl är förberedda för att göra detta! =) Nu på varje promenad vid hundmöten tänker jag på det hon sa på kursen - och vi lyckas att gå förbi med någorlunda bra kontakt ändå! :-D Vi får väl stanna till, backa, ibland måste jag ta plats och påminna mitt Monster om att jag finns genom att ta ett steg framme och blockera hans väg (och på detta sätt avbryta hans fokusering på nåt annat än mig) men med små steg tar vi oss fram!
*stolt matte*

Och min lilla, rastypiska schnauzer kommer aldrig att utföra nån utan att titta upp på mig och frågar
"What's in it for me?"
Men så fort han inser att det är nåt på gång vi ska göra tillsammans och att detta innebär mycket godis inblandat... HA! Där har jag honom!
Som tur är kan jag byta bort godis mot annan sorts belöning på agilitybanan - extern belöning fungerar mycket bra, en boll, en kamptrasa, även koppel som belöning använder jag ibland också då Vovven älskar dragkamp och det kan man faktiskt göra med koppel också (inte världens smartaste sak men fungerar för oss). Och så har vi också börjat med att använda t.ex. hopphinder som belöning - han älskar att hoppa =) Självbelönande hindret, vad bra! =)

Har lånat Yvonne Östers rallylydnad-bok, ska kika lite i den under den kommande veckan.

Och vi har klarat steg 1 i våran agility-utbildning på SBK =) I onsdags hade vi vårens sista kursträning (vad tråkigt!) och det gick superb. Vi körde en bana men 10 hinder, bl.a. två som vi aldrig gjort förut, dvs. långhoppet och muren. Hade varit så säker på att Vovven inte kommer att klara långhoppet men han överraskade mig rejält - han flög som en fågel över hindret! Det var så synd att jag inte hade en kamera med mig för att nån ska ta kort på honom i luften, det skulle definitivt vara Vovvens bästa bild =)
Muren gick det inte så bra med men vi har tid och träna upp den också. Hoppas bara att SBK:s Stockholmsavdelning överlever de svåra tiderna som klubben befinner sig i just nu och att vi kan gå en fortsättningskurs till hösten. Men för säkerhetsskull har jag även blivit medlem i Solna-Sundbyberg för att eventuellt fortsätta med agilityn där istället.

Vi har också hittat en träningskompis till agility, en tjej som kommer från samma land som jag och är ägare till en fin tollare-flicka. De har tränat i 6 år och jag hoppas på massor med bra tips från henne angående mig och Vovven. Vi ska träffas på måndag och träna lite tillsammans. Det kommer att bli superkul! =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar