Vovve.net

tisdag 7 juni 2011

Now it's real, man! ;-)

Nu är det på riktigt! Har precis skickat in ansökan om företagsregistrering! =) Och första kundmötet närmar sig med stora steg! Dags att arbeta fram ett avtalsmall och liknande.

Men nu tar jag en paus. Vovvens tass har nu blivit bättre så vi kör rallylydnad ikväll. Kan väl hoppa över vissa moment som är mer krävande och vila honom under tiden istället. Men jag vill iaf se på andra hundar och få nästa tio skyltar förklarade för mig =)

Har också fått utskällning från en annan hundägare idag. Släppte Vovve-monstret en stund för att han skulle rulla sig i det nyklippta gräset (han älskar det och han ser så roligt ut att jag nästan inte kan säga nej). Efter en stund gick vi vidare och allt var bra. Jag tänkte precis ropa på honom för att sätta på koppel när han plötsligt stannade till, spanade en tionde del sekund för att senare rusa fram till någon/något i buskarna. Jag trodde det var en katt eftersom det kändes som enda rimliga förklaringen men nej... en valp. I för sig lika stor som min vovve (nästan) trots sina 11 veckor men en valp trots allt. Jag rusar ej fram för att jag vet att då blir mitt monster sur och kan skrämma den lille. Så jag går försiktigt med mycket missnöjt ansiktsuttryck och tänker be om ursäkt (naturligtvis) som tusan.
Plötsligt får jag utskällning
"Har man ingen ordning på sin hund ska man fan inte släppa den"
- och yes, jag instämmer men vi håller på att träna faktiskt och det har gått mycket bra den senaste tiden... Det hela känns helt olustigt, nu tänker jag inte längre be om ursäkt på något mycket snällt sätt.
"Förlåt men han är mycket ung och jag tränar honom"
var det enda jag kunde säga. Mannen har faktiskt mjuknat till lite grand när han fick veta att min hund är drygt ett år bara (ha, vi får se hur lydig hans egen hund blir om 9-10 månader!) men jag var inte i rätt humör för att vara snäll.

Jag vet att det var mitt fel och jag vet att jag bör vara snällare men jag orkade bara helt enkelt inte. Jag skämdes ändå och var sur på mitt lilla monster och då tänkte jag inte ta skit från någon annan. Så är det bara.

Och jag förstår mig faktiskt inte på min hund... Förut jagade han harar, rådjur och katter men nu kan man faktiskt stoppa honom ifrån att göra det. Däremot verkar han ha fått något nytt kick av att springa till andra hundar (närmare sagt, valpar)... Dags för en långlina igen? Känns inget roligt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar