Vovve.net

onsdag 8 oktober 2014

En bra rallytävling, en dålig rallytävling och toppen avslutning på lydnadssäsongen 2014

Tiden rusar bara iväg nu och jag vet inte var jag ska börja. Kanske från början, dvs. de där två rallytävlingarna som vi deltog i för 1.5 vecka sedan.

Kort sagt: det gick riktigt bra ena dagen och riktigt dåligt andra dagen. Jag som hoppades på RLD M blev naturligtvis besviken men life goes on och jag kom över det.
Lite detaljer? Varsågod.

Hölö-Mörkö, 27/9-2014, startnummer 20, slutresultat 90p, placering 8. Det var en rolig bana med rätt mycket tempoväxlingar, inga tråkiga sitt hela tiden och vi trivdes riktigt bra där :-) Det syntes, tror jag, för kommentaren från domaren såg ut så här:

Mycket bra känsla inför söndagen men där blev allt annat mer intressant än att köra banan med mig.
Roslagens BK, 28/9-2014, startnummer 8, slutresultat 47p, placering... naja, vet inte, näst sist eller näst näst sist... Avdrag för typ allt möjligt - men det alldeles suraste var 3 steg bak - vi fick -10 denna gång också, som alltid, men inte för att hunden backade fel eller nåt. Denna gång var det för att matte räknade fel och tog fyra steg! Skjut mig!
Domarens kommentar: "Synd på extra steg i backande som var rakt och snyggt". 
Snopen men så är det ibland. I mitten av förra veckan tog vi oss i krage och besökte Hundhallen Haninge för hundträning med vår grupp Sikta mot stjärnorna, äntligen fick jag testa lite speglar och körde lite lydnad för till helgen skulle vara dags att pröva våra styrkor i lydnaden. Anmälde till en dubbeltävling i klass 1 - med sikte på LPI, tänker inte dölja detta. Planen var att starta på förmiddagen och sen se hur det går och bestämma senare om vi ska ta eftermiddagen också eller inte.

Eftermiddagsstarten avbokade vi. 175p och 1:a placering blev det under förmiddagen och det var jag ju naturligtvis väldigt väldigt nöjd med :-) Så vi tog våra priser, fick ett par bilder med oss hem och åkte glada och trötta och myste sen resten av dagen.
Visst kan man tänka sig högre poäng än 175p för att vara helt nöjd men jag har inte lagt så mycket tid på linförigheten som krävs. Magen är i vägen nu i v37 ;-)

Skarpnäck HU, 5/10-2014, lydnadsklass 1
Platsliggande         8,5
Tandvisning         10
Linförighet            6,5
Läggande               9
Inkallande            10
Ställande              10
Apportering          10
Hopp över hinder   9
Helhetsintryck        9


Nu säger vi farväl till tandvisningen och hallå till rutan och fjärren, haha. Men först ska bebisen få komma ut och bli lite äldre, tanken är att vi ska kunna starta i 2:an någon gång under sommaren 2015. Men jag vågar inte göra några storslagna planer för nästa år än. Får se hur jag mår efter förlossningen.

Vi är anmälda till en tävling till i år, om 11 dagar, sista starten i mästarklass för i år. Har inga större förhoppningar om att få titeln innan bebisen kikar ut och det är lite osäker på om vi öht kan åka dit, så nära bf är det men förhoppningsvis kan vi starta den där sista gången och åtminstone ha roligt den sista gången för tävlingssäsongen 2014.

Ikväll är tiden i hallen bokad igen, ska se vad vi hittar på.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar