Vovve.net

söndag 24 augusti 2014

Ronden + rasspecialen 2014

Denna helg gick det, Schnauzerronden och SSPK:s rasspecial. Egentligen var jag med från början i kommittén som skulle ordna evenemanget men jag hoppade av när jag fick reda på det där med graviditeten, visste inte hur jag skulle må i augusti och ville inte ta mig vatten över huvudet.

Igår kom vi bara som besökare och tittade på fina schnauzrar som ställdes ut. Idag däremot... det var en helt annan femma. Jag mindes ju mkt väl att jag anmälde mig till en inofficiell tävling i rallylydnad och en inofficiell tävling i lydnad men att jag skulle ställa ut schnauzern officiellt... nä, det glömde jag tydligen och blev väldigt förvånad (och skrämd!) när jag såg nummerlappen i min e-brevlåda! Men jag fick hjälp av bästa Renée och idag var det dags.

Vi steg upp strax före 5 i morse. Först morgonpromenad, sen frukost, sen var det dags för schamponering av benhåret, sköljning av skägget, föning och kamning. Schnauzern var INTE glad men det gick hyfsat till slut.


Först rallylydnaden. Katarina Strömberg som domare - och man visste att banan inte kommer vara lätt ;-) När jag skulle anmäla ankomsten visade det sig att jag blivit placerad i mästarklass men kände mig inte alls redo för den starten så jag flyttade "ner" till avancerad klass (vilket jag fick ångra sen - när jag såg "3 steg bak" i avancerad och "stå framför, backa"; att backa framför har vi tränat i flera år nu, långt innan rallyn men 3 steg bak är vårt akilleshäl!). Vi började bra, sen tappade jag bort min lilla hund som t.ex. fått för sig att han ska hoppa över skylthållare eller runda dem som man rundar föremål på skogspromenaden ;-) Vi skrapade ihop 74p ändå och visade sig vara bästa avancerad-klass-ekipage - och en ny rosett till vår ständigt växande samling :-)


Sen skulle vi in i ringen men det tog ett tag då domaren, Paul Stanton, tog en ordentlig blick vid varje hund, betraktade länge, beskrev noga... Till slut visade det sig att platsliggning i lydnaden och bedömning av schnauzer p/s öppen klass skulle gå samtidigt - men vi lyckades fixa så att platsen blev uppdelad och jag hamnade i den andra gruppen så vi kunde köra bägge två.
I ringen skötte sig Strike helt ok, han protesterade lite när domaren började känna i skägget men själva domaren brydde sig inte speciellt mkt utan fortsatte bara. Jag visste att det inte kommer att gå bättre än VG och jag hade rätt, det blev ett "very good" och kritiken löd:

"Kraftfull hane som kunde vara mer kompakt, bra skalle och öron, ngt ljusa ögon, behöver kraftigare underkäke, bra benstomme, utm. lång bröstkorg, behöver lite mer förbröst, tillräckliga vinklar bak, för raka fram, behöver mer sluttande rygglinje, rör sig med ganska bra steg, behöver bli fastare fram, utm päls, färg o kondition"


Vi sprang sen till lydnadsringen och där fick vi vänta en stund och det visade sig att domaren kommenterade varje moment så det blev lite mer som en "hur lydnadsettan går till" än en mer riktig tävling.
Vi nollade ställande (typiskt, verkar det som!) men jag förstår Strike, han var ju helt slut efter att ha varit igång så många timmar så han tog tillfälle till akt och satte sig bekvämt mitt på planen ;-) Vid platsen var det första gången nånsin som en annan hund reste upp sig och sprang fram till honom - det var en liten, ung dvärgschnauzertik och Strike blev bara glad men vi fick göra om platsen och ändå fick en 10:a där. Tyvärr räckte inte poängen till "1:a pris" (hade inte varit det ändå då det var en inoff men...)

Lydnadspoäng:
Platsliggning 10
Tandvisning 10
Linförighet 7
Läggande 9
Inkallande 9.5
Ställande 0
Apportering 10
Hopp över hinder 10
Helhetsintryck 7


152p, 2:a pris och 6:e placering, dock bästa schnauzern :-)

En bra helg men mycket intryck och mycket nytt, vi fick träna massa och träffa lite folk - och titta på snygga hundar också :-) Nu är det tävlingspaus på nästan 2 veckor, vi är tillbaka den 6/9-2014 med vår (förhoppningsvis sista) start i lydnadsettan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar