Vovve.net

måndag 4 november 2013

Summering av 2013 och mål för 2014

Många gör sina "tävlingsårsredovisningar" redan nu och jag kom på att jag också kan göra det eftersom vi inte tänkte tävla något mer i år. Det blir ingen lång lista av meriter men lite grann har vi åstadkommit och några mål har redan valts ut till nästa år.



Agility:
Målet för 2013 var minst en start på tävling. Visade sig lite ospecificerad: menade jag inoff eller officiellt? ;-) Så jag valde att starta både och. Inoff gick ju så där, det blev tre lopp och disk i alla tre. Off gick lite bättre: disk i hopploppet och sista placering i agilityloppet med hur mycket tidsfel som helst - men vi klarade oss utan disk! Och hopploppet var ju alla tävlandes mardröm: jag tjuvstartade och därför blev vi diskade! Det värsta av de värsta? Hade jag väntat på signalen hade vi fått en pinne denna dag.
Men då vet jag bara vad det är jag ska sikta på nästa år. Ska vi säga minst en pinne 2014? Det är ju ändå inte så extremt mycket begärt, eller?

Rallylydnad:

Mål för 2013? Inga alls. Jag hade inte tänkt träna eller tävla rally öht! Vad hände då? Ja, jag började min instruktörsutbildning och gick praktik hos en annan instruktör och det visade sig att hon hade "prova-på-rally" och en ledig plats som vi tog bara för att fräscha upp minnet (gick en rallykurs på HH 2011) - och det gick så bra att dagen efter bokade jag vår första tävling. Tre starter i nybörjarklassen och RLD N, sen tre starter i fortsättningsklassen och RLD F och bland de starterna den alldeles bästa - klassvinsten på Märsta-Sigtuna BK!
Mål för 2014? Mästarklass så klart!

Lydnad:
Har inte tävlat en endaste gång men har gått två kurser hittills och nu... nu ska det köras lydnad här! Mål 2014: LP I. Tre tävlingar är redan bokade under årets första halva. Tror inte vi kommer att knäppa första pris redan direkt (fast... vem vet?) men jag tänkte att det kan vara en bra början, sen får vi se vart det leder oss.

Nästa år skulle jag också vilja prova på viltspår och kantarellsök samt bli medlem i en träningsgrupp och allvarligt tävlingsträna sök. Men vi får se, det blir ju rätt mycket med lydnaden, rallyn och agilityn - och så fick jag den underbara idén att försöka pyssla om pälsen så att jag kan ställa ut Schnauzern 2014 också... Vore roligt att få en bedömning på honom nu när han verkligen är vuxen.

Mål 2014 för matte? Bli färdigutbildad instruktör och inom företaget utöka tjänsteutbudet om valp-, vardagslydnads- och kanske rallykurser.


1 kommentar: