Vovve.net

söndag 17 november 2013

16-17/11 (en helg med "ups" och "downs")

Igår hade jag en mycket jobbig dag fast den börjat riktigt bra.

Tog en morgonpromenad med skägget (går jag ut före 6.30 på en lördag så kan jag ha honom lös och det är så tyst och skönt ute...) före frukost, sen satte mig med mitt morgonkaffe och kursplanering.
Jag skulle köra vardagslydnad/enskild träning med en ny hund och ägare (den tredje och sista ekipaget under min utbildning) först kl. 10.00 och sen ha avslutning på min första valpkurs som instruktör (11.30).

Att planera in kurstillfällen är något jag verkligen tycker om trots att det innebär pappersarbete. Man har ju en bild i huvudet av hur det kommer att se ut och sen går man ut i "verkligheten" och så vips, man måste kasta om hela planeringen och köra "freestyle" ;-) Det är ju levande varelser vi jobbar med, både de på fyra ben men också (och kanske främst!) de på två ben där flexibiliteten är A och O.

Enskild träning gick hyfsat och valpkursavslutning gick superbra. Vi fick ett valpsläpp på slutet och tillfälle att prata lite hundspråk, något som jag tycker är oerhört viktigt i hundägarutbildning samtidigt som det lätt glöms bland alla sitt/ligg/stanna/kom-övningar däremellan.

Så stack jag till Annedal för att byta däck (och köpa nya, det visade sig sen). Så nu har jag fyra fina vinterdäck (naja, två fina i alla fall, sen två "gamla") och vintern får gärna komma. Ser fram emot den vita världen och lite vinterdragträning med Schnauzern :-) Sparken väntar otåligt!

Trött och smutsig som f*n (ja, valpkursen, ni vet!) skulle jag hem efter alla äventyr och när jag ska parkera bilen och samtidigt försöker undvika att få en dörr från en annan bil i sidan, bilen som felparkerar på andra sidan den smala gatan och plöstligt PANG! Har råkat kapa en spegel på bilen till höger. Som tur är fick jag tag på ägaren alldeles efter och kunde prata med honom men otur i det hela har jag själv en superful repa på sidan. Det ser inte alls bra ut :-( Själv blev jag riktigt skakig men också glad över att jag inte hade nån hund med mig då (för den hade säkert blivit rädd).

Kommer hem och får ett meddelande om att vi har lite (ja, "bara" 8kg) lammkött att hämta på Ekerö så jag sätter mig i bilen igen (fast då har jag hunnit lugna ner mig, äta och bli gladare igen) och kör ut på landet. Nytvättad bil med färskt bytta däck ska rulla in i leran på bondgården. När jag satt i bilen och väntade på att Husse skulle hämta köttet släpptes bondens hundar ut på kvällsjobb - hela 6st. härliga kelpies! Så fina!
Bra att hemresan gick utan problem, förresten.

Idag var det dags för ett extra insatt tillfälle på vardagslydnadskursen. Lite senare än igår så jag fick en sovmorgon - eller snarare försökte få en. Vaknade ändå kl 6. Dock, som sagt, finns fördelar med att vara ute så tidigt på en helg, så som att låta Schnauzern springa fritt :-)
När jag senare satte mig med planeringen och gjorde den klar fick jag en avbokning. Bara en deltagare skulle komma? Slängde ett sms till kursaren om jag fick ha Strike med idag, det gick utmärkt - och det var både jobbigt och roligt. Han skötte sig bra efter att ha landat i situationen, kunde t.o.m. ligga uppbunden och leka med sin boll medan jag stod lite längre bort och instruerade i inkallning. Tyvärr träffade vi idag några ansvarslösa hundägare som inte kunde läsa "att vi går bort från stigen innebär att vi inte vill att hundarna ska hälsa" men i övrigt gick det bra, tycker jag. Har haft en bra känsla sen dess - då måste det varit bra :-)

Skägget sover fortfarande gott i sängen trots att det är visning i lägenheten ovan och en hel del ovanliga ljud förekommer. Skönt. Själv tänker jag vila lite först (har inte varit ledig sedan 2/11) och sen plugga lite och försöka lämna in minst en skriftlig uppgift till. Det är endast 2 månader kvar på utbildningen...

1 kommentar:

  1. sv: Vill också ha blinkhalsband, gärna olika färger så man kan memorera färg på hunden så man vet vem ;)

    SvaraRadera