Vovve.net

onsdag 13 november 2013

Betingning av trimstenen, motbetingning av pälsvården påbörjat (och så lite allmänt om annat också)

Efter att ha fått tips om en trimsten har jag införskaffat mig sådan. Igår var det dags att prova den för första gången hemma. Eftersom Strike inte är så förtjust i pälsvård av allt slag men har inte testat så mycket trimsten innan har jag fått en idé att jag ska ladda den riktigt positivt. För honom är ju en lavasten ingenting som kopplas till någon form av obehag (det gör däremot alla borstar, kammar, trimknivar och självaste trimbordet också) så jag såg min chans.

Vi tog en promenad, sen tog jag stenen, ena underullskammen som han inte reagerar så extremt starkt på och en köttbulle och satte mig på golvet i vardagsrummet. Jag lät Skägget nosa på stenen och bekanta sig med den. Så fick han en bit köttbulle. Sen nosa igen - och en bit köttbulle till.
"Ska jag klia dig lite?" frågade jag. Han förstår vad "klia" betyder och det tycker han är superskön och riktigt mysigt med att klia med borste eller klia med sten är en helt annan sak. Men han såg ut som om han hade svarat ja på min lilla fråga så jag drog stenen längst hans rygg - mjukt och försiktigt. Ingen större protest. Varsågod, en liten bit köttbulle. Sen lite med kammen - och en bit köttbulle.

Ungefär en timme satt vi där och jag fick bort en hel del ull men långt ifrån allt som skulle bort. Däremot har jag för första gången haft en ganska lugn hund vid pälsvården, han lät mig fixa lite sidorna bakom armbågarna och ner mot magen, något han annars protesterar mest mot. Så jag är nöjd :-) Vi fortsätter vårt jobb ikväll - och så har jag tänkt att jag ska hålla på flera ggr i veckan så kanske blir det en utställning för oss nästa år ändå?

Annars är det inte mycket som händer. Var på utbildningen i helgen, vi tränade lite roliga grejer ur ett metodikblad för fortsättningskurser. Två helger kvar inklusive examenshelg... Har en del saker kvar att göra innan jag kan kalla mig "diplomerad hundinstruktör" men jag är närmare slutet än början. Sen tänkte jag ta en pluggpaus och köra mer praktisk träning - både med Strike och med andra hundar/hundägare, fast bara som en extra grej utanför min ordinarie rastningsverksamhet. Den fortsätter som vanligt under 2014. Jag är riktigt sugen på att läsa till problemhundskonsult men den får vänta lite till, först vill jag andas ut och skaffa mig mer erfarenhet. Träna, tävla, njuta av friheten av att inte ha massa "måsten" som en ytterligare utbildning innebär.

Till helgen avslutar jag mina första kurser, valpkursen slutar på lördag och vardagslydnaden på söndag. Egentligen är den sista redan avslutad men jag valde att sätta upp ett extra tillfälle för de som har missat något under kursens gång. Kan vara bra för mig själv att gå genom allt igen - övning ger färdighet, eller? På lördag börjar jag också med mitt sista projekt i vardagslydnad, tredje ekipage som ska gå privatträning i 5 timmar. Spännande! Har inte så många praktiktimmar kvar att göra egentligen, det känns skönt. Och i morse kom jag på vad jag ska skriva mitt examensarbete om! Det känns också rätt skönt och på söndag tänker jag sitta och "brainstorma" mig själv i ämnet. Ser fram emot att sätta igång! :-D

Bästa arbetskamraten Strike "kopplar sig själv" och sticker hem ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar