Vovve.net

söndag 24 november 2013

Hundsöndag

En hunddag idag, startade tidigt med en vanlig morgonrunda i närområde, sen var det dags för frukost och lite mys med Husse och sen iväg. Först en promenad på motionsslingan med Skägget och ett möte med en potentiell kund (och en mysig ung jaktlabbe, hoppas vi blir kompisar). Vi tog en långpromenad längst vattnet, kallt var det men riktigt vackert! Och skönt med solen.

Sen in i bilen och till klubben för en lydnadsträningsträff - jag kände mig lite oförberedd då jag inte hade någon större idé om vad vi ville träna på men det flöt rätt bra ändå. Jag och Schnauzern var tidiga till träffen så vi tjuvstartade med lite linförighet framför spegeln.
Jaha, denna gång har min skäggige vän upptäckt att ett annat ekipage som konstigt nog också hade en schnauzer var där mitt emot oss och dessutom rörde sig mot oss när vi tog ett steg framåt, HAHA, så han blev superspänd och när jag skickade iväg honom till spegeln för att han ska se att det inte finns nån annan schnauzer där sprang han BAKOM HUSET för att se vart schanauzern tagit vägen... :-O

Körde lite läggande under gång (jag börjar se ljuset i tunneln!) och hopp (hoppet bara för att Skägget tycker det är så himla kul), drack lite hett te och så kom A. med sina tollare för att hålla oss sällskap. Hon fick hjälpa mig med tandvisning (gick superbra!), kommendering vid lf (en del dk från min sida och helt fel kroppshållning men rätt snyggt utförande av Schnauzern) och hoppet. Själv fick jag agera störning vid platsliggning för en av A:s hundar och titta på hur de fixar rutan :-)

Så synd att jag glömt mina spårgrejer hemma annars hade jag lagt ett spår åt Strike också, det var länge sen sist. Det får nog bli en annan gång.

Men vi hann med lite klickerträning. Tränar "hakan i backen" till platsliggningen och frishejpar det. Det har gått riktigt, riktigt bra och nu har jag lagt kommando på beteendet - så vi ska fortsätta träna och träna hela vintern. Får bara se till att det sitter fint till mars så vi kan visa upp oss på tävlingsplanen och få fina poäng för platsen :-D

Den två kommande veckorna kommer jag inte ha några vilodagar. Jobb alla arbetsdagar, sen utbildningen på helgen, sen jobb alla arbetsdagar igen och helgen med ADVENTure Dog Conference och Hundmässan - och återigen en arbetsvecka. Ledig om 3 veckor? Naja, vi klarar det fint!

2 kommentarer:

  1. Det är faktiskt ganska härligt när det är fullt upp - åtminstone när det mesta handlar om hund!
    Stockholmshelgen kommer se exakt likadan ut för mig. Adventure Dog Conference och sen Sthlm Hundmässa! Ser MYCKET fram emot det!!

    SvaraRadera
  2. sv: Ja det är underbart!
    Helt plötsligt kommer ett perfekt läge, gäller att ha tålamod.. och leta lite! :)

    SvaraRadera