Vovve.net

fredag 26 juli 2013

Semesterresa till Polen (bil, båt, bil, slappardagar, hundträning eller brist på denna och lite till)

Resan till, genom och från Polen gick bra trots att Schnauzern inte riktigt är så förtjust i att åka bil längre sträckor. Vi överlevde, alla tre. Men det var inte bara Polen och min familj där som vi fick se under de senaste tre veckorna :-)

Vi började resan med rallytävlingen i Gnesta. Den har jag redan skrivit om. Tredje godkända resultat och uppflyttning till fortsättningsklassen (förresten så har jag redan bokat tre "nya" tävlingar till hösten, räknar inte med att vara klar med fortsättningsklassen efter dessa tre men det blir bra träningstillfällen och vi får iaf reda på vad vi behöver träna på mer för att eventuellt kunna flyttas upp till avancerad klass - fast det har aldrig varit med i planerna när jag gick en kurs i rally för nåt år sen, hihi).
Direkt efter tävlingen for vi mot Norrköping, där Husse redan tidigare bokat en stuga på Abborreberg. Fint var det där och Schnauzern stormtrivdes - vatten, ängar, skog, motionsspår... allt så nära! Och vår stuga låg lite på utkanten av det hela så vi fick vara ifred där, skönt. Rekommenderas varmt.


Dagen efter drog vi vidare, denna gång till Öland. Där skulle vi stanna två nätter i Mörbylånga, på Stora Frögården. Fint där med, varmt och nära till bad. Tyvärr så var vattnet ganska grönt och luktade inte så gott så det blev inte mkt bad för varken Matte eller Vovven - däremot verkade inte Husse bry sig speciellt mkt och han badade mer än gladeligen ;-)

Nästa station var Karlskrona. Körde in i ett parkeringsgarage, lämnade bilen där och vi tog en promenad i stan, köpte lite avmaskningsmedel (trots att det inte längre finns nåt krav på att avmaska mot dvärgbandmask tycker jag att vi ska fortsätta med avmaskning efter resor, vi kanske inte kan motverka masken helt men vi kan minimera riskerna för vidarespridning!), besökte en liten ö som jag inte har nån aning vad den heter och sen stack till hamnen.
Strike har redan rest med Stena Line 2 gånger tidigare så han hade inga problem med att slappna av på båten. Däremot var munkorgen ingen höjdare denna gång :-(

Efter natten på färjan körde vi av i Gdynia och tog riktning direkt mot A1 mot Lodz. Målet för dagen var Wloclawek där vi bokat ett rum på Hotel Mlyn. Wloclawek har inte så mycket att erbjuda men detta hotell var helt underbart! Och inga problem med att ta med hunden till restaurangen för att äta middag (som i övrigt var mycket gott, oxfilén var så mör att den smälte i munnen... FANTASTISKT!). Tyvärr fick man inte äta frukost i samma sal utan i en annan och där fick man inte ta med sig hunden men han klarade galant att vänta en stund i bilen medan vi åt.

Sista sträckan under resan "dit", Wloclawek - Ostrowiec utan några konstigheter.
Hundarna kände igen varandra, i början var Nora lite avvaktande men det avtog med tiden, och efter ett tag ville hon sova i samma rum som Strike och man såg att hon gillade honom trots att han är så mkt yngre.


Själv har man hunnit med en praktikhund till min utbildning. Jag fick äran att träna vardagslydnad med en dvärgschnauzer på 8 månader, en mycket snäll kille med fantastisk av- och på-knapp, som lärde sig fort och verkligen ville vara till lags. Jag blev helt KÄR! Passivitetsträning med honom var det roligaste, han skulle alltid i knät och ligga där och betrakta omvärlden trygg i min famn... <3 Välutvecklat kroppsspråk på lillkillen, han var så enkel att läsa, språksäker och signalstark. Han förstod mig och jag förstod honom. Synd att jag inte fick ta med honom hem till Sverige bara!! Nån gång kommer jag skaffa mig en dvärgschnauzer! Och vilken härlig sträv päls han hade!


Det intressanta med hundar i Polen är att de rent generellt har rätt avslappnade attityd gentemot andra hundar. Strike spände sig ofta mot andra men fick oftast omedelbart svar - en hel repertoar av lugnande signaler som de polska hundarna behärskat perfekt och lärt sig att använda flitigt. Och det gjorde honom lugnare. Han hälsade på många hundar därnere, de flesta var hanar och det gick hur bra som helst. Bara en gång var han lite för på och den andra hunden ville inte ge vika i början men det löste sig snabbt - så fort Strike vände bort en pyttepytteliten bit (där ingrep jag, jag ropade på honom helt enkelt och han vek örat mot mig och avbröt sin fixering) tog den andra chansen och ökade avstånd för att direkt börja lukta ner på marken. Konflikten löst.
Jag är säker på att jag skulle kunna fixa Strikes problem med andra hundar om jag och han bara fick lite mer tid där i Polen.

en ung hane som Strike gillade direkt


Det blev ingen hundträning därborta, i alla fall inte med Strike och bortsett från hundmötes- och socialträning. För socialträning har vi haft massor av. Höns hos mormor, besökare hos farmor, hotellvistelser, restaurangmiddagar och - kanske det viktigaste - en hel helg med en hundvakt! För Matte och Husse åkte till en bröllopsfest och hade skoj utan Schnauzern för första gången på länge. Allt gick superbra.

Ja, kanske förutom det att jag åkte på en rejäl förkylning på vägen hem... :-( Körde från Torun (där vi sov på ett annat hotell, Hotel Filmar, men denna vistelse är vi inte lika nöjda med som på Hotel Mlyn) till Gdansk med "riesen"halsont och feber och är glad över att andra bilförare var snälla och såg till att ingen olycka skedde. Sen 20 timmar på Polferries-färjan till Nynäshamn och 40min senare var vi hemma - packade grejer ur bilen och kastade mig i sängen direkt. Vovven också. Husse tog hand om Schnauzern under kvällen och morgonen och själv har jag sovit över 16 timmar.

Är inte helt frisk än men snart blir jag. Och på onsdag är det dags för vår officiella agilitydebut! :-D

1 kommentar: