Vovve.net

söndag 7 juli 2013

Rallylydnadstävling Gnesta Trosa BK

Så var det dags igen, tredje gången på en officiell tävling nånsin. Målet var att skrapa ihop vårt tredje kvalificerande resultat i nybörjarklassen för att äntligen kunna gå banorna utan koppel ;-)

Ett annat beslut gjorde att vi plötsligt fick jättelite tid för förberedelser, lämnade hemmet alldeles för sent, fastnade i trafiken och sen körde vilse... Kändes som att risken för att komma för sent och inte kunna tävla den sista gången före semestern var alldeles för stor... 

Men vi kom "i tid" :-) Lite hektiskt, kl. 13.00 anmälde vi oss, samlingen var kl. 13.30, 13.40 banvandringen och... vi hade startnummer 1!! Jag var i mitten av banvandringen när domaren ropade "5min till första start" och jag var inte alls redo för att köra - men sprang till hunden, lekte en liten stund och sen var det dags att göra "vårt" på tävlingen. 
Banan var rätt enkel, inga tempoväxlingar, inga svåra skyltar. Jag klandrade till det naturligtvis när vi kom till en 270 grader höger och jag började sända hunden runt mig (konstigt men skyller på tävlingsnerver) men kom på det rätt fort och följde med, där fick vi självklart fel övning avdrag men som tur är inga avdrag för omtag eller nåt så det var rätt bra :-)

I övrigt är jag jättenöjd med lillkillens prestation den dagen. Stressig morgon, knappt några förberedelser (har inte tränat på 1.5 vecka alls), 2 timmars körning i hans nya bilbur, stekande sol på banområdet och startnumret - och han behöll rätt fint fokus, var mer hela vägen (nästan... nosade en stund i slalom, och flera efter honom så det måste ha varit nåt där) och fick 79 poäng, därmed blev vårt mål för dagen uppnått! :-D 

Så nu kan jag, om än inofficiellt, glädjas åt RLD N (ansökan skickar jag efter semestern) :-) och börja träna inför debuten i fortsättningsklassen till hösten :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar