Vovve.net

lördag 30 mars 2013

Hund som vaktar

Det verkar vara ofta förekommande fenomen - att man ser en rubrik som denna och vidare läser att hunden skäller mycket.

När jag läser sådan rubrik tänker jag direkt på en hund som vaktar olika föremål. Den gapar inte åt höger och vänster, den sitter/ligger/står oftast tyst med jättespänd kropp och en blick som definitivt säger "tar du ett steg mot mig biter jag".

Schnauzern kan vakta ibland. Det har blivit bättre med tiden, vi har tränat extremt mycket på byteshandel* (i början trodde vi inte riktigt på metoden men nu i efterhand är jag helt övertygad om att den hjälpte vår relation enormt!). Men det händer att han vaktar grejer ändå. Ligger han på ena sidan av rummet och hans märgben på andra sidan kommer han springa dit ifall man behöver gå emellan (han gör ingenting, han ser bara till att hans märgben inte försvinner bara så här). Sen att jag kan byta märgbenet mot en annan läcker bit (t.ex. torkad mage eller hjärta) och stoppa det i frysen igen - det är något jag inte kunde göra när Vovven var en valp (ja, hans första reaktion i den riktningen kom när han endast var 12 veckor gammal).

En hund kan vakta platsen den anser som egen. Återigen innebär det inte gapskrika åt alla som närmar sig eller råkar passera. Att skälla är att larma, inte att vakta. Hunden skickar signaler till främmande ("jag ser dig och du ska veta att jag finns här!"), till ägaren ("hej, kolla här, det finns någon/något här som inte ska vara här!"). Kanske tycker den att det är spännande att höra sin egen röst (ha, ibland tror jag att Schnauzern hör till den gruppen... "kolla vad grovt jag låter, häftigt!"-gruppen).

En gång fick jag i uppdrag att rasta två riesens (syskon på 8 år). Jag tackade entusiastiskt ja till det eftersom jag älskar rasen. Men men... Att jag kommer in i ett hus/en lägenhet när ägarna är med (eller t.o.m. att vi kommer in tillsammans efter en gemensam promenad) är en helt annan grej än när jag kommer in ensam när ingen ägare är med!
Visst lät de en del men det mest intressanta var vad de gjorde utöver detta. Plötsligt befann jag mig i ett hörn i köket med en riesen stående åt sidan och blockerande min enda utväg (helst tyst stod hon där bara och såg till att jag inte kan rymma) och en annan riesen mitt emot mig som gav ut ett skall med jämna mellanrum (bevakning?).
Helt tydligt handlade det hela om att vakta lägenheten. Sen att jag lyckades avbryta hundarna efter en stund och därefter blev vi kompisar utan någon ägare inblandad är en annan sak men just i den stunden vaktade hundarna, de gjorde det bra och delade roller sig emellan utan minsta tvekan eller betänketid.

Men de flesta inläggen som handlar om "hund som vaktar" handlar i själva verket inte om vakt utan om larm. Också när det kommer till min egen hund och främmande på hemmaplan.


______________________________________

*byteshandel - en metod som går ut på att vi erbjuder hunden som hittat ett föremål ett annat föremål som är likvärdigt eller har i hundens ögon större värde. Detta för att motverka konflikter med den egna hunden samtidigt som i slutänden får vi ändå precis det vi ville att hunden skulle göra, dvs. lämna ifrån sig föremålet. Det kan vara mat, godis, leksaker, tuggben... ja, allt möjligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar