Vovve.net

torsdag 9 september 2010

Brukshundklubbens medlemskap + Fria Hundars fortsättningskurs 1

Ojojoj, tiden flyger iväg!

Äntligen har jag blivit medlem i Brukshundklubben. Efter rasspecialen i Kista valde jag just denna klubb - vi har ingen bil så det ända sättet att ta mig dit är kommunalt och det går hur bra som helst med t-bana till Kista. Det tar inte för lång tid heller så Vovven blir inte för trött för att orka med saker i framtiden.
Grejen var att jag egentligen ville gå nån spännande kurs med honom till hösten. Tyvärr var vi jättesent ute efter nån plats och fick nöja oss med intresseanmälan till specialkursen i spårarbete (undrar om vi får en plats). Visst vill jag träna spår med min lille men först tänkte jag satsa lite på lydnad så att jag inte har en hund som springer iväg så fort den ska spåra (fast det gör han inte när vi övar i skogen - han håller sig ungefär på 10m-avstånd, alltså närmare än linan låter honom göra). Så fick jag leta efter en kurs i lydnad nån annanstans.
Och just när jag gav upp, dykte Johan från Fria Hundar upp med sitt mejl och kursutbud till oktober :-) Vad underbart!
Den 11:e okt börjar vi fortsättningskurs 1 hos Fria Hundar :-)

Annars tränar vi lite på egen hand, mest ute - fast utan större störningar. Vovven väljer ibland att inte lyssna men jag försöker korrigera honom så gott jag kan. Jag lärde mig iaf en sak - om jag släpper honom från koppel och han håller sig vid min sida, är det lämpligt tillfälle att träna, då är han hur mottaglig som helst. Däremot om han rusar iväg och hoppar i gräset av glädje när jag släpper honom, bör jag vara sparsam med kommando eftersom inget kommer å funka och då förlorar jag bara på att försöka.
Well, om inte hunden lär sig nåt av våra träningspass, gör jag åtminstone det själv :-)

På lördag firar matte och husse bröllopsårsdagen (den första, juppi!) och mattes bästa kompis erbjöd sig som hundvakt... Det blir våran första gång - fast Vovven känner ju henne och tycker om henne så det bör inte vara nåt problem. Dessutom har han redan lämnats med nån annan två gånger innan - på trimningen hos Kennel Argenta... Det går troligen bra denna gång med.

Alright, nu är det dags för vår lunchpromenad runt sjön men en kort träningspass nånstans emellan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar