Vovve.net

söndag 22 november 2015

Det är aldrig för sent - snart är det dags för Nosework!

Jag tänkte inte riktigt genom när min man frågade mig vad jag önskade mig på födelsedagen och det blev en hundkurs. Men jag är glad för mitt val! Vi ska nämligen testa Nosework vi också! Den 11/1 ska vi tillbaka i "skolbänken" och tillsammans med Hundtränarna öva oss på markeringar och specialsök (för Nosework är ju en hundsport baserad på specialsök)! Det är så spännande. Frågan är bara hur vi gör med resterande kurser - det är inga småpengar direkt och nu med barn kan man inte bara gå kurs efter kurs som man gjort innan utan man måste tänka noga för vad man väljer. Vi får helt enkelt se vad det blir. Det är ju inte slutmålet som är viktigt i hundträningen egentligen utan vägen dit. Min och Schnauzerns liv består av massa "prova-på" och Nosework har vi inte sysslat med förut.

För övrigt ligger vi lågt med träningen nu. Vi har inte varit speciellt aktiva de senaste veckorna förutom jobb (vilken i sig är en aktivitet - att promenera med fyra olika grupper som består av olika hundar, resa mellan kunderna och vara borta hemifrån från ca 9 till ca 16 är ju ett arbete i sig för en hund!) men imorgon ska vi till Upplands Väsby och träna lite rally. Vi har nämligen två tävlingar kvar i år och det är Hundmässan, alltså ingen liten grej! Inte för att jag siktar på 100p (jag är för slarvig själv) men det vore bra att inte skämma ut oss utan visa att man faktiskt kan göra saker med en schnauzer också (om allt går bra blir vi dessutom två som visar skägg i samma tävling, väldigt ovanligt). Så nu ska vi träna lite för att komma ihåg rallyn, det var länge sen senast (i somras!). Sedan blir det kanske lite mer rally i januari och sen ett uppehåll för att köra lite lydnad igen.

Agilityn tar vintervila. Ska inte börja träna förrän nån gång i februari/mars igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar